Hopp til innhold

Fannys økonomireise: Undervisningsopplegg

Fanny sjekker ut om de billige matproduktene er noe dårligere enn de dyre. I dette opplegget får elevene bryne seg på sammenhengen mellom personlig økonomi og forbrukermakt gjennom en tverrfaglig tilnærming.

Fannys økonomireise

Til læreren

Gjennom fagene mat og helse, matematikk og samfunnsfag vil elevene få utforske spørsmål knyttet til kosthold, økonomi og samfunn. Ved å se filmen som utforsker dyre matvarer versus billige alternativer, blir elevene oppmuntret til å tenke kritisk om markedsføring og sine egne forbrukeroppfatninger om mat.

1. Introduksjon

Start økten med en kort diskusjon om forbrukermakt og hvordan valgene vi tar som forbrukere påvirker både oss selv og samfunnet.

Diskuter disse begrepene i klasserommet:

  • personlig økonomi
  • levestandard
  • livskvalitet

2. Filmvisning

  1. Se film
  2. Diskuter spørsmål i etterkant, og/eller,
  3. Gjør gruppearbeid
Når man står i matbutikken kan de dyrere matvarene se mer fristende ut enn de billige. Men er den dyre tacolefsa noe bedre enn den billige?

Når man står i matbutikken kan de dyrere matvarene se mer fristende ut enn de billige. Men er den dyre tacolefsa noe bedre enn den billige?

3. Gruppearbeid: Elevmedvirkning i mat og helse

1. Økt: Planlegg måltid

I denne øvelsen får elevene anledning til å ta del i beslutningsprosessen når det gjelder mat og helse. Ut fra skolens budsjett i mat og helse blir hver gruppe tildelt en sum som læreren vanligvis tar hensyn til når man setter sammen oppskrifter. Elevene får selv lov til å velge hvilken rett de ønsker å lage, basert på den summen de blir tildelt.

Kriterier:

  1. Gi retten et passende navn
  2. Skrive ned oppskriften
  3. Inkluder ingredienser og fremgangsmåte
  4. Utarbeide en handleliste og levere til lærer

Læreren vil stå for innkjøp av ingredienser og dele dem ut til de ulike gruppene i neste mat og helse-time.

Lykke til!