– Et forslag om å innføre leksefri skole med et pennestrøk tror jeg får én stemme, sier leder for kommunalstyret for oppvekst, John Peter Hernes fra Høyre, og sikter til Rødts representant i bystyret.
Truls Drageset Dydland vil nemlig få resten av stavangerpolitikerne med på å teste ut leksefri i byen. I første omgang på én skole.
– Vi skal ikke ha en 100 prosent leksefri skole. Det Rødt vil til livs, er den typen lekser hvor du får «les side ditt og datt» og «gjør oppgave en til ti», sier Dydland, og avviser at han vil ta bort alle former for lekser.
Rektor positiv
Leksefri kan jevne ut forskjeller, tror Rødt. Blant annet mellom elever med foreldre som bidrar mye til leksene, og de som ikke har det. Også mellom de elevene som mestrer skolen godt, og de som ikke gjør det, mener han.
– De elevene som allerede gjør det dårlig, blir dårligere av denne typen lekser, fordi de ofte havner bakpå sammenlignet med andre elever, fastslår Dydland.
Rektor ved Madlamark skole, Sven Fandrem, er imidlertid positiv til Rødt-forslaget.
– Det kommer selvsagt an på rammene for forsøksprosjektet. Er de gode, vil vi vurdere å være med. Det er viktig at det er noe hjemmearbeid, og at det er noe som foreldrene følger opp, presiserer Fandrem.
– Må mestre leksene som gis
Spesielt for lesing, mener rektoren.
– Det å trekke kunnskap ut av en tekst, er viktig hele livet, sier han.
– Lærerne må ha fokus på at det som skal gjøres hjemme, kan være noe ungene i utgangspunktet mestrer selv. Det er det mange undersøkelser som tyder på at så ikke alltid er tilfelle, legger han til.
– Mange gjør spennende, nye ting
Hernes fra Høyre mener imidlertid de aller fleste foreldre bidrar i barnas leksearbeid.
– Det å ha noe lekser er viktig, for det er viktig å involvere foreldrene i ungenes skolehverdag. For de aller fleste fungerer dette veldig bra, sier han.
- LES OGSÅ: Høyresiden lover å fjerne leksehjelplov
- LES OGSÅ: Foreldre og lærere slakter leksehjelpen
– Når jeg besøker skoler, hører jeg at det er mange lærere som gjør spennende, nye ting. Dette gir ikke helt leksefri skole, men nye måter å jobbe hjemme på, og nye måter å jobbe på skolen på, sier Høyre-politikeren.
Foreldre har blandede følelser
Leder i kommunalt foreldreutvalg i Stavanger, Tanja Rosså Ødegård, sier det er flere hensyn å ta i saken.
– Noen foreldre synes det er viktig å ha denne kontakten med barnet. Sette seg ned og bruke god tid på leksene. Noen synes også at det er en del av det å følge med på hvor langt barnet har kommet i læringen, og hva de driver med.
– Andre kunne nok tenkt seg å slippe dette, for det er ikke alle som har positive opplevelser med å gjøre skolearbeid sammen med barna om ettermiddagen, sier hun.
Utvalget skal diskutere saken på sitt neste styremøte.
Saken diskuteres av politikerne på oppvekstutvalgets neste møte, som er tirsdag 25 september.