Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sa i går at bompengeordningen på Rennfast blir forlenget med ett halvt år for å være med å finansiere nabosambandet på Finnøy.
Reaksjonene er delte etterat det i går ble kjent at regjeringen går inn for fastlandssambandet Finnfast.
Glede på Finnøy
Men på Finnøy er det glede, sier ordfører i Finnøy, Jorunn Strand Vestbø.
- Dette betyr at halvparten av befolkningen får fastlandstilknytning. Finnøy og Talje blir knyttet til Stavanger og Nord-Jæren med fastlandsforbindelse. Og det fører også til at en får et mer smidig og fleksibelt rutemønster for de andre øyene i kommunen, sier Vestbø.
Skuffelse på Rennesøy
Men mens det er glede på Finnøy, er det desto større skuffelse på Rennesøy. Rennfast må være med å finansiere nabosambandet og får forlenget bompengeperioden med minst ett halvt år.
Ordfører Jostein Eiane på Rennesøy er svært kristisk.
- Her pålegges en ekstraskatt på trafikkanter som ikke bruker dette prosjektet. Det er i strid med retningslinjene for bompengefinansiering og i strid med Nasjonal transportplan som nylig er vedtatt, og det er åpenbart noe som trafikkantene reagerer på.
Vil gå rettens vei
Eiane mener staten må komme sterkere på banen og gi penger til veiutbygging i Rogaland. Han sier Rennesøy vil gå rettens vei dersom dette går i gjennom i Stortinget.
- Rennfast, som nå snart er betalt, er 100 prosent bompengefinansiert. Finnfast, er et vanskeligere prosjekt å finansiere, og der burde staten absolutt finansiere i større grad enne det vi har sett til nå.
Prisen blir en halv milliard
Prislappen er en halv milliard kroner for prosjektet. Dersom regjeringens forslag går igjennom i Stortinget kan byggingen starte allerede i år og stå klart i 2009.
Finnfast omfatter en omlag seks kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Hanasand på Rennesøy og Ladstein på Talgje. I tillegg kommer en 1,5 kilometer lang tilknytningsvei i tunnel.