Totalt sett er det blitt færre som leser papiraviser det siste året. Tall fra den siste leserundersøkelsen som Mediebedriftenes Landsforening la frem i dag , viser at at avisene har mistet 3,5 prosent av leserne sine det siste året.
Men bildet er sammensatt. Det er særlig løssalgavisene som taper lesere. dagbladet har mistet 48000 lesere det siste året, mens VG har mistet 50000 lesere.
- Løssalgavisene forklarer selv nedgangen for papiravisen med at de har stor konkurranse fra internett. Det er noe i det, men de bidrar selv til konkurransen ved å legge ut mange av sine store nyhetssaker på nettet. Dermed føler folk at de ikke trenger å kjøpe avisen fordi de har lest det på nettet, sier forsker Sigurd Høst.
Kjendisblader
Høst mener det er flere grunner til at papirutgavene til løssalgavisene sliter.
- Jeg tror at de er mer utsatt fra konkurranse fra kjendisbladene enn de liker å innrømme. De har gått inn i et marked hvor det er stor konkurranse fra blant annet SeogHør, og Her&Nå. Dessuten er kvaliteten på innholdet blitt dårligere. Det gjelder særlig Dagbladet, sier Høst.
Antall lesere av papiravisene
Trofaste lesere
Mens løssalgsavisene sliter, opplever regionavisene at det enten ikke har endret seg eller at antall lesere av papiravisen har økt. Stavanger Aftenblad har for eksempel fått 12000 flere lesere de siste årene. Også Dagens Nærlingsliv og Klassekampen har fått flere lesere det siste året.
- Det er noe annet med abonnementsaviser i forhold til løssalgsaviser. Folk har et annet forhold de avisene. De dekker andre type behov enn løssalgavisene, sier Høst.
Aller best gjør de små få-dagers-avisene. De er nærmest folk.
- De er folks viktigste kilde til lokal informasjon, og det er forsatt viktig for folk.
Høst er ikke optimistisk med tanke på fremtiden for løssalgavisene.
- Jeg tror tendensen fortsetter med nedgang i lesere av papirutgaven. Jeg er mest bekymret for Dagbladet som har en sterk konkurrent i VG.