Hopp til innhold

Over 40.000 må betale full pris i bomstasjoner – har ikke betalt regningene

Betaler du ikke regningen, blir Autopass-avtalen sagt opp eller sperret. Da må du betale full pris i alle bomstasjoner. – Kan føre til en evig gjeldsspiral, mener politiker.

Bombrikke i bom

Et av selskapene som krever inn bompenger, måtte si opp over 6000 avtaler i 2022 på grunn av manglende betaling.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

– Dette har vi advart mot lenge. Vi mener at timeregel og antall makspasseringer bør gjelde, selv når man ikke har bombrikke. Ellers fører dette til en evig gjeldsspiral som er vanskeligere og vanskeligere å betale, sier grunnlegger av Folkets parti (FNB), Frode Myrhol.

Frode Myrhol

Frode Myrhol er grunnleggeren av Folkets parti (tidligere kjent som Folkeaksjonen nei til mer bompenger).

Foto: josef Benoni Ness Tveit / NRK

Men det koster mye å la være å betale.

Om du kjører gjennom tre bomstasjoner til og fra jobb i Stavanger-området uten brikke med avtale, må du betale 150 kroner.

Hvis du har brikke og avtale: 40 kroner.

– Om du først har kommet i uføret, lønner det seg å betale bomregningen. Det baller fort på seg om den ikke betales. Da får du regning for hver eneste bom du har kjørt gjennom, sier sjef i Skyttelpass, Vidar Raa.

Må betale full pris

Fremtind Service håndterer innkreving av bompenger flere steder i Norge. De har rundt 25.000 avtaler som nå har blitt sperret for kreditt.

Disse 25.000 avtalene har en gang har vært aktive, men eierne har ikke betalt bompengeregningene.

– Om ikke faktura betales innen forfall, og heller ikke når betalingspåminnelsen blir sendt, sendes en betalingsoppfordring. Når den sendes, sperres Autopass-avtalen, sier kommersiell direktør i Fremtind Service, Svein Skovly.

Svein Skovly

Kommersiell direktør i Fremtind service, Svein Skovly.

I perioden hvor avtalen er sperret, må du betale full pris når du kjører gjennom alle bomstasjoner.

Det reagerer Myrhol i FNB på.

– Mange i en økonomisk vanskelig situasjon må prioritere regningene sine. Da kommer nok bompengeregningen langt nede i bunka, sier han.

Han mener bompengeinnkreving bør ta slutt og at veiprosjekter heller skal finansieres gjennom skatten.

– Det er en bedre sosial ordning, mener vi. Sånn som det er nå, er det de som tjener minst som blir hardest rammet. Det er snakk om 40.000 enkeltskjebner som betaler mye mer enn de burde, og dette kan gå ut over lån om de får betalingsanmerkning.

Bomringen Alnabru

Totalt finnes det 1,9 millioner biler med Autopass-avtaler hos Fremtind Service. I 2022 håndterte selskapet innkreving av 6,5 milliarder kroner til samferdselsprosjekter i Norge.

Foto: Svein Olsson, NRK

Betaler 210 prosent mer

Omtrent 1,1 millioner bileiere har avtale med selskapet Flyt. Av disse er 9000 midlertidig sperret grunnet manglende betaling.

– De fleste kundene som får avtalen sin sperret, betaler raskt, slik at de igjen får rabatterte priser og fordelen, skriver daglig leder i Flyt, Jahn Erik Stenhaug til NRK.

Vidar Raa i SkyttelPASS

Vidar Raa er sjef i Skyttelpass.

Foto: SkyttelPASS

Et annet selskap som håndterer bompasseringer i Norge, er Skyttelpass. I 2022 ble det sagt opp 6444 avtaler hos dem på grunn av manglende betaling.

Hittil i 2023 har 1990 avtaler blitt sagt opp på grunn av manglende betaling.

Sjef i Skyttelpass, Vidar Raa, trekker frem at det kan være utenlandske turister som ikke vet at de kan få seg en brikke, og folk som sjeldent kjører.

Betaler 210 prosent mer

Bilister uten bombrikke betaler ifølge Skyttelpass 210 prosent mer for å kjøre gjennom bomringen i Rogaland.

En helt unødvendig ekstraskatt. De ekstra pengene er godt for selve bomprosjektet, men dårlig for privatøkonomien til den enkelte, sier Raa.

Ryfylketunnelen fra Hundvågsiden

I Rogaland, her representert ved Ryfast, var det i løpet av 2022 3,3 millioner passeringer uten bombrikke.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Om en bruker fra Rogaland passerer en bom i Ålesund, Tromsø eller Bergen, gir bombrikken samme fordeler som i Rogaland.

– Med brikke får man automatisk 20 prosent rabatt for kjøretøy under 3,5 tonn, sier Raa.