Hopp til innhold

Eldre i Haugesund ble svindlet for flere millioner kroner – nå advarer politiet

Svindlerne skal ha ringt de fornærmede og fått dem til å oppgi sensitiv informasjon.

Haugesund sentrum

SVINDEL: Tre eldre i Haugesund ble svindlet for store beløp i juni.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Et eldre ektepar og en eldre kvinne i Haugesund skal i juni ha blitt svindlet for minst 2,4 millioner kroner til sammen.

Det opplyser politiet i en pressemelding torsdag.

Ekteparet ble lurt da en person som utga seg for å være fra en lokal bank i byen ringte dem. Mannen som ble oppringt er kunde i banken og opplevde oppringer som svært troverdig.

Den som ringte snakket norsk, og den eldre mannen kunne høre det som fremstod som lyder fra banken i bakgrunnen. Telefonnummeret var også lokalt. Mannen ble bedt om å oppgi informasjon slik at banken kunne ordne kodebrikken til både ham og kona.

Kort tid etter hadde ekteparets kontoer blitt trukket for 1,9 millioner kroner.

– I tett dialog med bankene

Uka etter ble en eldre kvinne i Haugesund bedt om å oppgi informasjon fra egen kodebrikke.

Det resulterte i at kvinnens konto ble trukket tre ganger i løpet av det neste døgnet, og overført til uvedkommendes konto. Totalt forsvant drøyt 500 000 kroner i løpet av kort tid.

– Politiet er i tett dialog med kundenes banker. Store deler av pengene er allerede tilbakeført til kundene, sier fungerende avsnittsleder for generell etterforskning ved Haugesund politistasjon, Tommy Eika.

Overfor NRK oppfordrer Eika publikum til å ta kontakt med banken sin om man mistenker at man er blitt lurt, slik at de kan sperre de aktuelle kontoene og bankkortene.

– Kanskje kan banken klare å få pengene tilbake. Det har skjedd i disse tilfellene, og man har reddet store deler av beløpene som er blitt forsøkt overført. Så må man kontakte politiet og anmelde dette.

– Hva har politiet mulighet til å gjøre i slike saker?

– Vi kan spore hvor pengene er blitt forsøkt ført til, og prøve å finne ut av hvem som er innehaver av kontoen, svarer Eika.

Ber folk være på vakt

Politiet ser alvorlig på disse svindelsakene, men foreløpig er ingen siktet for de grove bedrageriene.

– Moduset i sakene er det samme, men det er for tidlig å si om de har sammenheng, sier Eika, som oppfordrer innbyggerne til å være på vakt for å unngå at sensitiv informasjon havnet i uvedkommendes hender.

– I disse sakene har de fornærmede fått tilbakeført store deler av beløpet de er svindlet for, men det er ikke gitt at det ender slik. Svindlere kan være vanskelige å spore, og derfor er det viktig at en aldri oppgir sensitiv informasjon over telefon eller internett.

– Banken vil aldri be deg gjøre det. Dersom du har mistanke om at du har blitt lurt bør du ta kontakt med banken din, og få sperret kort og/eller konto umiddelbart, understreker politibetjent Tommy Eika.