– Dette mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, sier Maryam Amith.
Hun ble nylig ferdig utdannet lege, og er for tiden i spesialisering på Stavanger Universitetssjukehus.
Amith har på seg VR-briller. Hun beveger seg rundt i et nakent opplæringsrom på sykehuset, med en stor skjerm på veggen.
På skjermen ser veilederen det samme som Amith gjennom brillene.
I den virtuelle verdenen blir det nesten som å være på et akuttmottak.
På behandlingsbenken ligger en sjuk pasient som Amith skal forsøke å diagnostisere så raskt som mulig.
Får alle tilganger
Her får den ferske legen tilgang til pasientjournalen, hun tar blodprøver, kan stille pasienten spørsmål, lytte på hjerte og lunger, bestille røntgen, ta EKG og utføre andre målinger.
Maryam Amith konkluderer med at pasienten har høyt stoffskifte. Legen får nokså kjapt en bekreftelse fra simulatoren på at hun har gjort riktige vurderinger.
– Nesten som å spille Play Station, dette?
– Haha, ja, men med en del mer prestasjonsangst, sier Amith.
– Til vanlig er ferske leger i spesialisering avhengig av å møte reelle pasienter for å lære seg det de trenger, sier Camilla Normand.
Hun er avdelingssjef for LIS-leger (leger i spesialisering) ved Mottaksklinikken, og prosjektleder for «Medical trainer» ved SUS.
– Det er særlig utfordrende for de nyutdannede legene å få nok erfaring med sjeldne og alvorlige sykdommer. Nå blir de bedre og raskere forberedt til å gjøre gode vurderinger, sier Normand.
Realistiske data
IT-selskapet Bouvet har utviklet den virtuelle opplæringen sammen med sykehuset.
Bouvet har fått realistiske pasientdata fra SUS for hvert scenario. For eksempel kan det være feil i hjertelyden og noe galt i blodverdiene, mens lungelyd og røntgen er normale.
– Selv om VR-opplæringen ikke er helt som i virkeligheten, er det veldig mye bedre å lære å stille sjeldne diagnoser gjennom scenarioer som du kunne fått sett i et akuttmottak. Alternativet hadde vært å lese om det, eller fått det fortalt gjennom en forelesning, sier Maryam Amith.
Vil utvide VR-opplæringen
Prosjektet består ikke bare av opplæring, men også forskning.
16 LIS-leger deltar. Av disse får halvparten VR-undervisning, mens de åtte andre har tradisjonell opplæring.
Målet er å avdekke hvilken undervisningsmetode som gir best resultater, og konklusjonen kommer neste år.
– Sammen med Bouvet håper vi å kunne utvide antall caser slik at vi også kan ta VR-opplæring i bruk på medisinstudenter og mer erfarne leger, sier Camilla Normand.