26 tonn stålbjelker var sikret med fiberstropper

– Utenlandske vogntogsjåfører kommer til Norge uten å vite hva det er de skal frakte med seg hjem, forteller inspektør i Statens vegvesen

Dårlig lastesikring

26 tonn stålbjelker på det estiske vogntoget var sikret med fiberstropper.

Foto: Statens Vegvesen

– Hvis denne sjåføren må foreta en nødoppbremsing, eller svinger litt brått, så er det ingenting som holder lasten igjen. I så fall tør jeg ikke tenke på hva som ville skje.

Det sier inspektør i Statens vegvesen Kenneth Holm Vestby til NRK.

Det estiske vogntoget med 26 tonn stålbjelker om bord ble stanset ved kontrollstasjonen på Krossmoen på E39 ved Egersund tirsdag ettermiddag.

– Det er et meget grovt tilfelle av dårlig sikring av last. Ståldragerne var kun sikret med fiberstropper og flere av stroppene var i så dårlig forfatning at de ikke kan regnes som sikring, sier Vestby.

Han mener at knapt ti prosent av den tunge lasten var sikret.

lastesikring

Flere av stroppene var i så dårlig forfatning at de ikke kan regnes som sikring, sier Kenneth Holm Vestby, inspektør i Statens Vegvesen.

Foto: Statens Vegvesen

– Sjåførene vet ikke hva de skal frakte

Sjåføren ble politianmeldt for den mangelfulle sikringen. Transporten blir stående på kontrollstasjonen til lasten er forsvarlig sikret. Det må sannsynligvis gjøres med kjettinger.

Inspektøren i Vegvesenet forteller at det stadig kommer utenlandske vogntogsjåfører til Norge som ikke vet hva det er de skal transportere med seg tilbake.

– Sjåførene er ikke utstyrt med riktig sikringsmateriell og har ofte heller ikke de kunnskapene som skal til for å sikre lasten, sier Holm Vestby.

Han forteller om et tilfelle i forrige uke der en sjåfør kom til Stavanger for å frakte en gravemaskin ut av landet.

– Det er en spesialtransport som krever omfattende sikring og følgebil. Sjåføren var utstyrt med fiberstropper. Han fikk vi heldigvis stanset før transporten kom i gang, forteller Holm Vestby.

Storkontroll på Krossmoen, fredag ettermiddag

Det estiske vogntoget ble stanset på kontrollstasjonen på Krossmoen på E39 ved Egersund.

Foto: Statens Vegvesen

– Flere har ansvar

Statens Vegvesen er opptatt av at det ikke bare er sjåførene som har et ansvar for disse transportene.

– Her hviler det et ansvar både på dem som laster og kjøper slike trasporter. I disse tilfellene var ikke de billigste løsningene de beste, sier Holm Vestby.

Den estiske sjåføren som kjørte vogntoget med 26 tonn stålbjelker fikk også et lynkurs i sikring av last etter at han ble stanset på Krossmoen.