Bilder i NRK TV

Gode bilder er viktig for at innhold skal bli oppdaget og sett i NRK TV. I denne artikkelen finner du krav og retningslinjer for å skape bilder som kommuniserer enkelt og tydelig.

Du kan alltid ta kontakt med Bildedesken for spørsmål og råd om bilder. Vår e-postadresse er NRKbilder@nrk.no

Bilder i NRK TV. Illustrasjonsfoto.

1. Krav til bildeleveranser

Programmer og serier til NRK TV skal leveres med følgende bildetyper:

  • Key art, 1-5 stk for hver sesong
    Key art er en komposisjon bestående av bilde/illustrasjon/logo og representerer et enkeltstående program eller en sesong av en serie.
    Les mer i kvalitetskravene for key art og dypdykk i key art.
  • Episodebilder, ett per episode
    Episodebilder for sekvensielle serier skal fungere som navigasjon og bestå av screengrabs uten logo. Ikke-sekvensielle serier kan ha key art som episodebilder. Les mer i kvalitetskravene for episodebilder.
  • Bakgrunnsbilde, minst ett per sesong
    Bakgrunnsbilder ligger i toppen av seriesidene, og viser mer av stemningen i et program eller en sesong. Les mer i kvalitetskravene for bakgrunnsbilde.

Oppløsning
Krav til oppløsning og filformater for key art, episodebilder og bakgrunnsbilder som skal leveres til NRK TV.

  • Key art landscape
    • 16:9 sideforhold
    • 3840px x 2160px
  • Key art portrait
    • 2:3 sideforhold
    • 1280px x 1920px
  • Episodebilder
    • 16:9 sideforhold
    • 1920px x 1080px
  • Bakgrunnsbilde
    • 16:9 sideforhold
    • 1920px x 1080px

Filformater
I leveransen skal følgende filformater for key art, episodebilder og bakgrunnsbilder være inkludert:

  • Key art
    • JPG-filformat
    • PSD-filformat med logo og bilder i separate lag
  • Episodebilder
    • JPG-filer
  • Bakgrunnsbilder
    • JPG-filformat

2. Kvalitetskrav for key art i NRK TV

Key art er viktig for at brukere skal oppdage og finne innhold i NRK TV. Ved å følge disse retningslinjene kan du levere best mulig key art.

Key art på forsiden av NRK TV. Illustrasjon.

Key art er bildene som tilsvarer filmplakater, forsiden av et DVD-cover, og det vi tidligere har kalt «programbilde» og «seriebilde» i NRK TV. De representerer et frittstående program, eller en sesong av en serie.

Vår klart største samling av key art finner brukerne på forsiden av NRK TV. Men key art dukker også opp i søk, på kategorisider og seriesider. Også på tredjeparts plattformer vil brukere se key art fra NRK TV, som for eksempel gjennom «universal søk» på Apple-enheter.

Uansett hvilken vei brukeren kommer til innholdet, så vet vi at key art er en viktig mulighet til å fange blikket og skape interesse både hos de som leter etter et spesifikt program, og de som ikke har bestemt seg for hva hva de skal se. Da er det viktig at vi har bilder som fungerer enten brukeren har en liten mobil eller en enorm TV-skjerm.

Vi trenger stadig nye bildeformater. I dag har vi stående «portrait» og liggende «landscape» key art. I fremtiden vil vi kreve flere formater for å til enhver tid kommunisere innholdet best mulig.

Eksempel Le Bureau bra

✓ Dette bildet for Le Bureau er enkelt og lettfattelig nok til å kommunisere også i små størrelser.

Vikingane

✘ Dette bildet for Vikingane har for mange personer og er ikke tydelig nok i små størrelser.

2.2. Små størrelser
Bilder i NRK TV vises ofte i små størrelser. Over halvparten av brukerne besøker oss på mobil, og selv brukere med store skjermer vil ofte se små «thumbnails» i grensesnittet. Da er det viktig å ha bilder som er enkle og tydelige nok til å være effektive i små størrelser. Unngå for mange personer, elementer og detaljer i ett bilde.

2.3. Kommunisere hurtig
De fleste bruker kun få sekunder på å vurdere hvert programbilde, derfor er det viktig å formidle en idé, følelse eller stemning som kan oppfattes umiddelbart. Meningsinnholdet bør ikke ligge skjult i kompleksitet eller små detaljer. Tydelig kroppspråk og utvetydige ansiktsuttrykk er gode virkemidler for å kommunisere hurtig.

Et eksempel hvor meningen ligger skjult i detaljene er bildet for serien Nobel, som viser actionfylte krigsscener kontrastert mot rolig norsk natur, bak en sikkerhetsvakt som er dekket av støv.

Nobel skalering

✘ I små størrelser forsvinner meningsinnholdet i dette eksempelbildet.

I stort format får man med seg meningsinnholdet, men i liten størrelse og på kort tid er nesten ingen av detaljene mulig å få med seg. Kroppspråket og ansiktsuttrykket formidler lite, bildet oppleves statisk og intetsigende.

The bold type 1

✓ Kroppspråk, ansiktsuttrykk, typografisk komposisjon og farge kommuniserer raskt at The Bold Type er en energisk serie.

The bold type 2

✓ Farger og illustrasjonsstil kommuniserer raskt at The Bold Type er en energisk serie med «attityde».

2.4. Samsvar med identitet
Et godt bilde tar i bruk virkemidler som tydelig kommuniserer programmets identitet. På denne måten kan en bruker forstå de essensielle egenskapene ved programmet, som for eksempel stil, tone og sjanger.

Her kan du se to eksempler hvor serien The Bold Type formidler en tydelig identitet med få virkemidler. I en anmeldelse ble serien omtalt som «fresh and energetic», noe de lykkes med å kommunisere på to helt forskjellige måter i løpet av sine to sesonger.


2.5. Høy bildekvalitet
Det er viktig å holde en høy fototeknisk kvalitet, som innebærer blant annet:

  • Skarpe bilder
  • God oppløsning
  • Korrekt hvitbalanse
  • Korrekt fargebalanse
Tacoshow eksempel

✘ Eksempel på for dårlig teknisk bildekvalitet. Bildet er tatt med dårlig kamera, er skjevt og delvis uskarpt.

Det viktigste er å unngå lav fototeknisk bildekvalitet som fører til et uprofesjonelt uttrykk.

Unntak er tillatt når man på bakgrunn av idé/konsept gjør et bevisst brudd med ett eller flere av disse punktene, for eksempel for å oppnå et dokumentarisk uttrykk.

2.6. Varianter av key art
Et program eller en serie bør ha flere varianter av key art. Slik kan vi vise frem flere aspekter av det samme innholdet over tid, og appellere til flere. Variantene må inneholde visuelle elementer som gjør dem helt tydelig gjenkjennelige.

Heimebane

Heimebane har laget varianter av key art som er gjenkjennelig i bildestil, logo og komposisjons-prinsipp.

3. Kvalitetskrav for episodebilder

3.1. Episodebilder for sekvensielle serier
Episodebilder vises i hovedsak på seriesider, i listen over episoder for valgt sesong. I motsetning til key art, er episodebilder et navigasjonselement som skal hjelpe brukeren å finne igjen der de slapp. Bildet skal gjøre det enkelt å kjenne igjen en episode, uten å røpe viktige deler av handlingen («spoile»).

Episodebilder på mobil

Eksempel på liste med episodebilder for sekvensielle serier.

Episodebildene for sekvensielle serier skal være «screengrabs» av høyeste mulige kvalitet, ideelt sett tatt før komprimering. Bildene må fungere godt i små størrelser, som for eksempel i episodelister på mobil.

3.2. Episodebilder for ikke-sekvensielle serier
Episodebilder for serier hvor brukeren ikke ser episodene i sekvensiell rekkefølge, men hvor episodene er tematiske og kan sees uavhengig av serien som en helhet, bør vurderes som key art.

4. Kvalitetskrav for bakgrunnsbilder

4.1. Bakgrunnsbilde for serie/program
I tillegg til key art og episodebilder, vises et bakgrunnsbilde for hver sesong på seriesidene. Dette bildet skal utfylle key art, men har en mer stemningsskapende funksjon. Bildet kan være et fotografi, en illustrasjon, en komposisjon eller en screengrab fra programmet/sesongen. Bildet skal ikke være identisk med key art eller noen av episodebildene, og skal ikke inneholde logo.

Serieside

5. Dypdykk i Key Art

5.1. Hva er Key Art?
Key Art skal friste folk til å se filmen/serien. Hvis en skuespiller er grunnen til at publikum vil se filmen, så er det lurt å vise skuespilleren. Hvis karakteren er grunnen til at publikum vil se filmen, så er det lurt å vise karakteren. Ta en titt på de fleste filmplakater, og du vil straks skjønne hva markedsfolkene mente ville selge filmen.

Så hva er det som skiller middels bra key art fra virkelig god key art? Dette er et altfor stort tema til å dekke i en kort artikkel, men her er en jukselapp med spørsmål du bør stille deg om din key art – en slags lakmustest om du vil.

5.2. En minneverdig idé
For å lage et minneverdig bilde må man ha fantasi og være villig til å fravike det som forventes, samt ha litt flaks. Altfor mange filmplakater er forpestet av formularisk design, gjentatt til det kjedsommelige med forskjellige karakterer og ulike settinger.

Jodie Foster filmplakater

I 1991 spilte Jodie Foster i to filmer. Begge plakatene var et bilde av henne. Det ene så ut som et familieportrett du kan finne i i bildeavdelingen på Ikea. Det andre hadde med en møll.

Og her kommer vi inn på fantasi og kreativitet. Her er tre ikoniske filmplakater. Legg merke til hvordan beskjæring, negativt rom og isolering brukes effektivt for å skape noen virkelig ikoniske filmplakater.

American Beauty og Jacob's Ladder

American Beauty bruker en beskjæring som gjør det nesten kikkende – du har ikke noe annet å se på enn en naken kvinnes torso, med en enkel rød rose. Det er et bilde som er fengslende, sexy, vakkert og samtidig litt ubehagelig å se på.

Jacob´s Ladder blurrer bildet av filmes hovedperson og isolerer det i svart. Den merkelige fargesettingen, øyet som er i fokus – alt gir en følelse av frykt og drøm. Man kan ikke la være å bli fanget av bildet, og samtidig bli forvirret av det.

Full Metal Jacket

Full Metal Jacket viser krigens sanne ansikt i en isolert hjelm – "Born To Kill" og kuler fungerer som bokstøtter for et fredsmerke, som drar til seg oppmerksomheten din med en liten flare. Hele poenget med filmen i ett enkeltbilde. Awsm.

Man bør merke seg at alle disse plakatene (og nesten alle andre ikoniske filmplakater) har key art som er laget ene og alene for plakaten. Dette er ikke fotos som er tatt på settet. Og det er definitivt ikke skjermdumper tatt fra filmen. Noen har bilder som overhodet ikke dukker opp i filmen.

Sammenlign dette med disse gjennomsnittlige plakatene, som alle følger trenden med å grabbe bilder fra selve filmen, smekke på en tittel, og kalle det en plakat.

Gjennomsnittlige filmplakater

Eksempler på gjennomsnittlige filmplakater som vi mener er ikke spesielt minneverdig. De bruker stillbilder fra filmen uten å formidle noen spesiell idé eller følelse.

5.3. Skape en følelse
Frykt, ubehag, glede, ekstase, spenning, intrige, nervøsitet. Alle ønsker å føle noe. Og bilder som får deg til å føle noe vil umiddelbart skille seg fra konkurrentene.

Skumle filmplakater

Skrekk og frykt

Det å skape en følelse med et enkeltbilde er ingen enkel oppgave. Og det blir mer og mer vanskelig ettersom publikum i større grad er upåvirket av vold, gørr og sex. Men frykt og skrekk er ikke de eneste følelsene man skal fremkalle.

Her er noen plakater som viser gode og glade følelser på en veldig bra måte:

Glade filmplakater

5.4. Antyde en historie
Et bilde av en skuespiller kan være akkurat det – et bilde av en skuespiller. Hvis ideen er å vise frem en skuespiller, så kan man velge to helt forskjellige metoder. Den ene er å bokstavlig talt vise skuespilleren. Det kan muligens selge filmen, men er en elendig filmplakat. Den andre metoden er å fortelle en historie ved hjelp av bildet av skuespilleren.

Filmplakater med Bradley Cooper

Et Bradley Cooper portrett til venstre, og en ordentlig filmplakat til høyre.

Plakaten for Nightcrawler sier mye mer enn man skulle tro ved første øyekast. Her er en mann som har på solbriller etter solen har gått ned – det gjør ham mistenkelig, kanskje han har noe å skjule? Og hvorfor rynker han øyenbrynene? Det er i LA (skyline i brilleglassene).

Nightcrawler

Plakaten ser ut som et pulp cover med et tydelig rosettmønster og titteltypografi – som gir deg en smak av sjanger – mest sannsynlig krim noir. De distinkte leppene forteller deg at dette er Jake Gyllenhaal, men det er noe med ham som er annerledes enn hvordan vi er vant til å se ham. Og bildet er beskjært ultranært, noe som forteller at dette er et portrett av en mann – en historie drevet av en enkelt karakter.

Se på disse to plakatene. Begge er en (nesten) helfigur av hovedpersonen. Den ene er faktisk godt designet, mens den andre bare er et foto med en tittel klasket på.

Filmplakater med helfigur

5.5. Gi seeren mulighet til å «fylle inn tomrommet»
Noen av de beste plakater og cover lar publikum få lov til å legge sine egne tanker og ideer i dem. At de kan fylle inn tomrommet med sin egen fantasi. Dette gjelder spesielt for bokcover, siden grunnen er at din visualisering av karakteren i boka garantert er annerledes enn andres. Dette kan også gjelde for filmer og serier.

Alien Jurassic Park

Den originale plakaten for Alien viste ikke noe monster – i stedet viste de et egg med grønn guffe som rant ut. Slik ble publikum nødt til å fylle tomrommet. Dette gjorde kino-opplevelsen enda bedre, siden folk som så originalen for første gang ikke visste hva som ville komme. Ikke engang traileren viste (the) Alien.

Dette betyr ikke at key art ikke kan vise skuespillere eller karakterer og samtidig gi spillerom for fantasien:

Almost Famous Forrest Gump

Disse plakatene viser karakter/skuespiller men de gjør det på en så interessant måte at du selv kan legge dine tanker og ideer i dem.

OPPSUMMERING

Å lage key art er noe av det vanskeligste innenfor grafisk design – og også en av de morsomste deler av jobben. Her får du lov å være en kunstner. Denne teksten har bare skrapt på overflaten av key art. Komposisjon, farge, typografi og alle andre slags ting spiller også inn, men det kan gi deg noen verktøy for å se hva som skiller det fantastiske fra det ordinære.

Kilder: Zeven, Hollywood Reporter