Superkroppen fra NRK Super

NRK Super TV/NRK TV fra 1/2: I nettserien «Superkroppen» får barn lære om den fantastiske kroppen og alle dens nyttige funksjoner.

Superkroppen består av ti episoder med om lag 20 skoleelever i hver episode.

I hver episode får en skoleklasse stille spørsmål til fem voksne i studio. Programleder er Dennis Siva Lie.

Foto: Ole Kaland / NRK

Hvorfor har vi kroppshår, hva er vulva, og gjør det vondt når pupper begynner å vokse?

I hver episode får en skoleklasse stille spørsmål om alt de lurer på om kroppene de ser. Med «Superkroppen» ønsker NRK Super å normalisere alle slags kropper og gi barn en motvekt til kroppspresset de kan oppleve i blant annet sosiale medier.
Serien har som mål at unge skal bli mer tilfredse med egen kropp og lære å fokusere på alt det positive ved kroppen vår.

Hver episode tar for seg ulike temaer. I første episode handler det om pupper, og de påfølgende fire episodene dreier seg om størrelse, hud, penis og vulva.

Episode 5 - 10 publiseres mandag 8. februar og handler om rumpe, hele kroppen, hår, ansikt og alder.

Et mangfold av kropper

Prosjektleder Jeanette Pettrelli Koonings er stolt av programmet og håper det kan være med på å trygge overgangen inn i puberteten og voksenlivet:

– Vi ønsker fokus bort fra utseende og heller få frem hvor viktig og god kroppen er for oss. Med «Superkroppen» har vi laget en programserie med et mangfold av kropper som vi mener fremstår som trygg og informativ med masse varme, sier Pettrelli Koonings.

Superkroppen

Kropp er topp! I løpet av ti programmer skal programleder Dennis ta for seg temaer som blant annet størrelse, pupper, rumper og kroppshår.

Foto: Ole Kaland / NRK

Gjennom de voksnes historier og erfaringer om pupper, hud, hår, ansikt, kjønnsorgan og rumper, lærer barn om hvordan voksne har møtt egne utfordringer om kropp og hva som har hjulpet dem gjennom puberteten. I prosjektet har NRK Super samarbeidet med konsulenter fra Sex og Samfunn som har som mandat å hjelpe unge med kropp og helse. Konsulentene har bidratt med korrekte begreper og tolkninger rundt elevenes spørsmål.

Se «Superkroppen» i NRK TV her