Info fra NRK

Siste episode av «Scandinavian Star» - Nytt håp

Den sjette episoden av dokumentarserien blir tilgjengelig i NRK TV 7. april, på 30-årsdagen for mordbrannen. Et av besetningsmedlemmene, som er beskyldt for å ha tent på brannen, forteller sin historie for første gang.

Illustrasjonsbilde til episode 6 av Scandinavian Star

I sjette episode av "Scandinavian Star" velger et av besetningsmedlemmene, som er beskyldt for å ha tent på brannen, å fortelle sin historie for første gang.

Foto: Nordisk film

TV-serien i seks deler forteller hele historien om Scandinavian star, en vond historie som strekker seg over tre årtier. Den tar for seg personlige skjebner blant de overlevende, pårørende som mistet alt, myndighetenes forsøk på oppklaring, politisk maktspill og 30 år med spekulasjoner og teorier.

Den femte av seks episoder sendes på NRK 1 søndag 5. april. Den sjette og siste episoden blir tilgjengelig allerede tirsdag 7. april, på dagen 30 år etter brannen om bord på Scandinavian Star.

Dermed vil hele serien være tilgjengelig i strømmetjenesten NRK TV fra 7. april, mens sjette episode sendes på NRK 1 søndag 12. april.

Besetningen forteller

I episode 5 får vi se at en norsk journalist finner spor som leder til internasjonal skipsfart, der penger og papir skifter hender og eiere. Hvem som var faktisk eide skipet og hvem som var reell reder er noen av temaene som blir undersøkt.

I sjette og siste episode forteller et av besetningsmedlemmene, som er beskyldt for å ha tent på skipet, sin historie for første gang.

– I 30 år har jeg måtte forholde meg til denne hendelsen. Det har vært vanskelig. Men nå har jeg valgt å stå frem åpent og forteller hva jeg vet, sier han.

– Må ikke glemme

– Brannen om bord på Scandinavian er den største uløste drapssaken i nyere tid. Pårørende og overlevende sitter fremdeles med sorg og mye sinne. Hvorfor har de ikke fått flere svar? Serien gir noen nye svar, og samtidig stiller vi noen helt nye spørsmål. Men først og fremst ønsker vi å fortelle denne historien på en ny måte, slik at vi ikke glemmer, sier prosjektredaktør Anne Kvadsheim i NRK.

Hun understreker at myndighetenes rolle er en viktig del av fortellingen.

– Under store nasjonale kriser og katastrofer ser vi hvor viktig myndighetenes evne til å håndtere situasjonen og koordinere sin innsats blir. Det er stadig aktuelt, og vært sentralt i denne saken, sier Kvadsheim.

Kommer 8. mars. Brannen på Scandinavian Star er den største uløste drapssaken i Skandinavia i vår tid. 30 år etter katastrofen prøver vi å komme nærmere noen svar.

Trailer: Brannen på Scandinavian Star er den største uløste drapssaken i Skandinavia i vår tid. 30 år etter katastrofen prøver vi å komme nærmere noen svar.