Redningshundene

En unik dokumentarserie om hundeeiere og deres firbeinte venner som hjelper til i redningsaksjoner. I en situasjon hvor hvert sekund teller, kan hundens luktesans utgjøre forskjellen på liv og død.

I tv-serien Redningshundene møter vi hunder og eierne deres som sammen leter etter savnede mennesker og redder liv.

I tv-serien Redningshundene møter vi hunder og hundeførere ulike steder i landet som deltar i søk etter savnede mennesker.

Foto: Tina Høstland/ITV / NRK

NB! Ny premieredato: 6. januar på NRK TV og NRK1.

I denne tv-serien fortelles historien om de frivillige i søk- og redningstjenesten. Vi møter vanlige hundeeiere som trener opp hundene sine til å finne savnede mennesker. Når de er ferdig utdannet, venter et liv i konstant beredskap. Klare for å rykke ut når som helst på døgnet og lete når den du er glad i, ikke er kommet hjem.

To av disse er ildsjelen Knut og hans omplasseringshund Anakin. Knut har vært hundefører i den frivillige redningsorganisasjonen Norske Redningshunder siden 1997 og har reddet livet til fem personer.

– Det er jo disse opplevelsene, der det utrolige skjer og du kan finne et menneske begravet under snøen, sprell levende, som gir deg drivkraften til å stå på videre, sier Knut fra Årdal i Sogn og Fjordane.

Knut og hunden Anakin er med i serien Redningshundene.

Den erfarne hundeføreren Knut og hunden Anakin deltar i søk etter savnede mennesker og er to av de vi møter i serien.

Foto: Marius Sørhus/Frivillighet Norge

Avhengig av frivillige

Hvert år blir over 1700 mennesker meldt savnet i Norge. Det kan være fireåringen som blir borte på en skogstur. Skikjøreren som skulle utnytte den første puddersnøen i de bratte fjellene. Den unge gutten som ikke ønsker å leve lenger eller en dement bestemor som har gått ut i vinterkvelden.

Idet politiet slår alarm, er vi helt avhengige av at det finnes frivillige som står klare til å rykke ut for å lete etter savnede. Blant disse finner vi spesialtrente hunder fra Norske Redningshunder. De kalles ut av politiet eller hovedredningssentralene når det er behov for ettersøkning, lavine eller katastrofesøk med hund.

Redningshundene S01E01 Spiff

Spiff er lavinehund og sammen med eieren Susanne har han mange ganger vært med å lete etter skikjørere som er tatt av skred.

Foto: ITV / NRK

Serien følger hunder og hundeførere ulike steder i landet fra januar til november 2021. De lever i konstant beredskap, og kan bli kalt ut til leteaksjon når som helst.

Hundeførerne må alltid prøve å legge usikkerhet og bekymringer igjen når de skal ut i felt, men når mørket faller på, og de er der ute alene sammen med hunden og forsøker å finne en savnet, kan tvilen melde seg: Klarer de å holde hodet kaldt? Tolker de signalene fra hunden riktig? Og hvor mye tid har de før det er for sent?

Hundens evne til å skille ut en duft fra millioner andre og hundeførerens evne til å forstå og lese hunden, kan utgjøre forskjellen mellom liv og død.

Erox og Merete ute på redningsoppdrag.

Erox og Merete fra Nittedal er ute på redningsoppdrag. Selv om de er frivillige, lever de i konstant beredskap, og kan bli kalt ut til leteaksjon når som helst.

– Fantastisk innsats

Serien viser hvordan man utdanner en redningshund.

Vi blir kjent med den erfarne lavinehunden Spiff i Tromsø, Bessie i Elverum, Yukon og Baloo på Askøy, omplasseringshunden Anakin i Årdal og den lille valpen Nano som er bare åtte uker da han flytter inn til Maria og Jan i Tromsø. Hverdagen hos de ferske valpeforeldrene er helt annerledes enn livet på Askøy hvor Baloo stadig blir med matmor Trine ut på leteaksjoner.

Redningshundene S01E02 Nano

Vinteren i Troms kan være kald, og valpen Nano er glad for å kunne krype opp i matmor Marias fang og få et teppe over seg.

Foto: ITV / NRK

I opptaksperioden har redningshundene rykket ut på snøskred i nord, lett etter savnede bærplukkere på Innlandet, og opplevd tøffe søk langs kysten i Øygarden i vest.

NRK ønsker å sette fokus på den fantastiske innsatsen de frivillige gjør for beredskapen i Norge. I denne serien viser vi det imponerende arbeidet som nedlegges for å kunne utføre søk, ofte under vanskelige forhold, forteller NRKs redaktør for serien, Gitte Calmeyer.

Susanne og border collien Spiff holder til i Troms. Spiff er lavinegodkjent og kan rykke ut for å lete etter mennesker som er tatt i skred.

Susanne og border collien Spiff holder til i Troms hvor det er flotte fjell, men dessverre også mange skred på vinteren.

Fascinerende dobbeltliv

Det er første gang de frivillige sin rolle i søk- og redningsaksjoner dokumenteres på denne måten. Serien viser hvor viktig det er at vi alle har en nabo som er klar for å dra ut og lete.

De frivillige lever et fascinerende dobbeltliv sammen med sine firbente bestevenner. I det ene øyeblikket kan de sitte hjemme i sofaen med fredagstacoen, mens de i det neste befinner seg i et helikopter på vei for å søke etter savnede. Det var denne livsstilen vi ønsket å få frem med serien, sier produsent Solveig Schanke Eikum i ITV Studios Norway, selskapet som har laget serien for NRK.

To av de vi møter i serien Redningshundene er hundefører Aud Ingebjørg Barstad fra Elverum og hennes border collie Bessie, som er godkjent redningshund i disiplinen ettersøkning.

Hundefører Aud Ingebjørg Barstad fra Elverum og hennes border collie Bessie, er to av de frivillige i redningsorganisasjonen Norske Redningshunder.

Foto: Halvor Mykleby/ITV Norge / NRK

Serien har også mye varme og humor, og de nære båndene mellom hund og eier blir bare sterkere av alt de går gjennom sammen.

Serien vil forhåpentligvis nå et bredt publikum. Her får seerne servert ekte, rørende og dramatiske historier fra hele landet og samtidig varme og sjarmerende bekjentskap med de firbente heltene. De som likte "Fra bølle til bestevenn" og "113" tror jeg vil like denne serien også, avslutter redaktør for serien, Gitte Calmeyer.

Disse møter vi

Maria, Jan og Nano

Nano og Maria fra Tromsø

Foto: Marius Fiskum/ITV / NRK

Det har manglet en valp i livet mitt lenge, sier miljørådgiveren Maria i Krokelvdalen i Tromsø.

Med et sterkt ønske om å bruke fritiden på noe meningsfylt, og en dag kanskje å kunne bidra til å redde menneskeliv, meldte Maria og samboeren Jan seg inn i Norske Redningshunder. Sammen skaffet de seg jaktgolden-valpen Nano fra en oppdretter som har levert flere redningshunder. Det er et langt lerret å bleke, men målet er å få Nano som godkjent lavinehund og for en så spesialisert hund, starter treningen tidlig.

Nano

Når vi møter Nano i serien er han åtte uker, og en skikkelig nysgjerrig rampevalp, som vil utforske alt og bite i det meste. Han er også en skikkelig kosehund, som kan ligge og bli strøket over pelsen og sussa på hodet til han sovner. Det håper Maria han aldri vokser fra.

Merete og Erox

Erox og Merete fra Nittedal er med i Redningshundene.

Erox og Merete fra Nittedal

Foto: Agnete Brun/ITV / NRK

Med over 200 aksjoner i beltet og en hund som er godkjent i både ettersøkning og katastrofe, har dyrepensjonat-eieren Merete fra Nittedal mye erfaring i hva det vil si å leve livet som frivillig hundefører. Sammen med hunden sin var hun med på å søke etter savnede i områdene rundt Utøya 22.juli. Hun var også en av dem som avlyste juleferien for å stå parat da jordskredet rammet i Gjerdrum i jula i fjor. Med så mange år bak seg, opplever hun både den berusende følelsen av å finne mennesker i live - og dessverre å finne omkomne.

Vi lever våre liv som vanlig. Vi er besteforeldre, vi er mødre, vi er alle slags mennesker. Vi gjør ikke dette her uten at det berører oss på noe vis. Samtidig så er det noe som driver deg videre, sier Merete.

Erox
Maliniosen Erox er en kraftkar som uredd tar seg inn i plankehauger og hopper ut over båtripa for å søke etter mennesker. Han lider av tidvis overtenning - noe som gjør at Merete ikke sjelden må sørge for at han ikke sniktitter når de trener og gjemmer folk han skal prøve å finne. Han er et råskinn i søk, og verdens snilleste roligste hund hvis barn vil hilse.

Han er så intelligent. Han skjønner liksom alltid hva som trengs, sier matmor Merete.

Aud Ingebjørg med Bessie og Cargo

Aud Ingebjørg, Anna Dorthea og Halvor med Bessie og Cargo.

Aud Ingebjørg, Anne Dorthea og Halvor med Bessie og Cargo, samt deres andre to hunder. De bor på Elverum. Bessie kommer også snart på NRK Super. Der følger seerne Bessie og Anne Dorthea fra hunden er liten valp.

Foto: Halvor Mykleby/ITV / NRK

Aud Ingebjørg er den fiolinspillende, følsomme og filosofiske dama, som sier at noe av det fineste med å være hundefører, er at hun får føle seg bittelitt som en superhelt. Hun lever på et småbruk hun kaller “Det lille huset på prærien”, like utenfor Elverum sammen med sin samboer, deres datter på 8 år og fire hunder.

Jeg trengte noe i tillegg til musikken, noe som var mer håndfast. Det var et sånt kjempeønske om å gjøre noe konkret, synlig, målbart, som viser at du hjelper noen. Det står om liv og død. Det er det ikke alltid man kan si om det man driver med, forteller hun.

Bessie
Bessie er en smidig border collie på seks år med kjempemotor og flink pike-syndrom. Det beste hun vet er at mamma roser og klemmer henne - og hun er alltid superivrig etter å gjøre det enda bedre. Selv i en familie med følsomme sjeler, vinner Bessie konkurransen. Aud Ingebjørg kaller henne “sjefsnevrotikeren på Prærien”. Sammen med matmor, er Bessie godkjent for å kunne søke etter folk på sommerhalvåret. Bessie blir også snart kjent for barna som ser på NRK Super. Det kommer snart en serie som følger han og datteren i huset, Anne Dorthea, fra Bessie er liten valp.

Cargo
Unghunden Cargo er 40 kilo pur glede. Han er en ubekymret type som kjører på med kraftig dieselmotor. I sin iver kan han gjerne smelle hodet inn i ting og folk. Øver han på apport, blir han så ivrig at han ikke klarer å stoppe, men sklir 5-10 meter forbi. Målet er å gjøre denne kraftkaren til en lavinehund som kan lete etter mennesker under snøen.

Susanne og Spiff

Susanne og Spiff i Tromsø

Susanne og Spiff fra Tromsø

Foto: Marius Fiskum/ITV / NRK

Sykepleier Susanne holder til i Troms, episenteret for skred i Norge. Sammen med kona Marit, som er politihundefører, er hun blant de få i området som har lavinegodkjent hund og kan rykke ut for å lete etter mennesker som er tatt i skred. Sammen med border collien Spiff, har Susanne funnet to mennesker. Susanne elsker naturen og fjellene omkring Tromsø, men det vil alltid ligge en ambivalens der.

I disse områdene har jeg hatt noen av de flotteste naturopplevelsene i mitt liv, men her har jeg også vært med å hente folk ned fra fjellet. Det setter i gang mange følelser. Naturen kan være nådeløs.

Spiff

Han er 8-åringen med driv som en duracell-kanin. Den lette kroppen beveger seg som en traktor gjennom snømassene. Men som lavinehund begynner han å dra på åra - og Susanne har ham med til fysioterapeut for å kunne beholde ham i aksjon så lenge som mulig, for dette er livet de begge elsker. Spiff er verken redd for helikopter eller bråkete scooterturer, men skilpadder og hamstere er det verre med.

Knut og Anakin

Knut og Anakin fra Årdal

Foto: ITV / NRK

I Årdal i Sogn og Fjordane, bor Knut og hans omplasseringshund Anakin. Knut er daglig leder i to kraftinvesteringsselskaper, og har vært hundefører i Norske Redningshunder siden 1997. Siden den gang har han hatt det meste av tenkelige verv i denne ildsjel-organisasjonen. Bortsett fra å ha reddet livet til fem personer, er et av hans stolteste øyeblikk da han på vegne av organisasjonen kunne motta Frivillighetsprisen i 2019.

Det er jo disse opplevelsene, der det utrolige skjer og du kan finne et menneske begravet under snøen, sprell levende, som gir deg drivkraften til å stå på videre.

Anakin

Det var vel ingen som hadde trodd at Anakin skulle ende opp som en trygg og glad hund med godkjenning i tre disipliner; ettersøkning, lavine og katastrofesøk. Knut adopterte ham da han var 15 måneder; en usikker omplasseringshund. Men det var kjærlighet ved første blikk - og sammen har de to blitt både bestevenner og et kjempegodt arbeidsteam.

Gjensidig tillit er det viktigste og kos og ros i lange baner, mener Knut.

Trine og Tom Christian med Baloo og Yukon

Samboerparet Trine og Tom Christian møtte hverandre gjennom Norske Redningshunder og bor på Askøy sammen med tolleren Baloo og schæferen Yukon.

Trine og Tom Christian fra Askøy sammen med tolleren Baloo og schæferen Yukon.

Foto: Christer Steffensen/ITV / NRK

Samboerparet Trine og Tom Christian møtte hverandre gjennom Norske Redningshunder for fem år siden, og bor på Askøy sammen med tolleren Baloo, og schæferen Yukon. Alle fire er aktive i Norske Redningshunder, og trener på Kaland lag.

Det var ikke opplagt at disse to høyst ulike folkene skulle ende opp som par; han med sin militante ordenssans, tidligere yrkesmilitær som er blitt sykepleier og ambulansesjåfør – og hun; sosionom med sprudlende bergensk snakketøy som alltid må ta en ekstra leterunde etter utstyret sitt når aksjonsalarmen går. Den sterkeste drivkraften for dem begge, er ønsket om å bidra, og nå har det som startet som en hobby blitt en nesten avhengighetsskapende livsstil som de deler fullt ut - på godt og vondt.

De drar på flest aksjoner av alle medlemmene i sitt distrikt - hver av dem har rykket ut på over 90 leteaksjoner over de siste tre årene. Når aksjonsalarmen går, slipper de alt de har i hendene og drar ut for å lete, enten de er på jobb, på hundetrening eller midt i fredagstacoen.

Dette er paret som gjør alt i på redningshundvis; frieriet foregikk som et hundesøk – og da de giftet seg i pøsregn på en brygge i august, var selvsagt Yukon og Baloo med på bryllupsbildene.

Yukon

En superenergisk schæfergutt på fem år som kaster seg fryktløs ut i det meste - og som noen ganger liker å bestemme litt for mye selv. Ute i søk går han på som en maskin når han får ferten av et menneske. Han er en kar med sterke meninger, og enten det dreier seg om lykke over den gode hundepølsen eller misnøye når han får streng beskjed om å holde labbene utenfor kjøkkenet mens Trine lager middag, så får du høre det - for Yukon snakker!

Baloo

En toller på fem år som gjerne koser, men kun på sin måte og når han vil det. Han hilser på andre mennesker hvis han får tid. Det er ikke mye som får Baloo til å avbryte skjønnhetssøvnen sin, så når aksjonstelefonen ringer om natten, og resten av familien er på vei ut døren, må han vekkes en gang til. Baloo er en liten gutt, men har stor motor og mental styrke. Han er et råskinn, men blir ofte undervurdert på grunn av størrelse og utseende. Han er også en ramp som kommer unna med sine rampestreker «fordi han er så søt».