Nordisk prisgalla

Uke 44 NRK1 tirsdag 30. oktober kl.19.45

Vi feirer det beste av nordiske kunst og kulturuttrykk, natur og miljø med en festsending fra Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika.

Programlederne for Nordisk råds prisgalla

Hans Olav Brenner og Linda Eide er programledere for Nordisk råds prisgalla.

Nordisk råd deler hvert år ut fem priser: Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris, filmpris, litteraturpris, musikkpris og miljøpris. Prisene er på 350.000 danske kroner hver og deles ut i forbindelse med Nordisk råds årlige sesjon. Hvert år blir denne prisutdelingen lagt til et nordisk land, og i år er det Norge som står for tur.

Programlederne som skal geleide oss gjennom festkvelden, er Hans Olav Brenner og Linda Eide.

Musikalske høydepunkt

Gjennom sendingen får vi musikalske innslag fra noen av de beste artistene i Norden.

Susanne Sundfør er en av Norges mest markante artister, kjent for sin store stemme og sterke tekster. Sundfør er inspirert av jazz og klassisk musikk og drar også inn elementer fra elektronika-sjangeren. Hun har vunnet Spellemannprisen fem ganger.

Dagny Norvoll Sandvik, kjent som Dagny, er Norges nye pop-yndling. Hun er blitt nominert til Spellemannprisen tre ganger. Tromsø-artisten har hatt stor suksess på Spotify og har spilt på flere av de største festivalene i Norge.

Jarle Bernhoft er en norsk sanger, multiinstrumentalist, komponist og tekstforfatter. Han har hatt stor suksess som soulartist og ble kåret til Årets spellemann og Årets mannlige artist i 2011.

Marja Helena Fjellheim Mortensson er en prisvinnende musiker fra Svahken sijte i Engerdal. Hun har sitt musikalske hjerte i tradisjonsmusikk og bruker sørsamisk joik i musikken sin. Hun opptrer med Operakoret og KORK.

Jan-Erik Gustafsson begynte å spille cello da han var åtte år gammel, og er en av Finlands største cellister. Han turnerer verden rundt og har vært solist med en lang rekke orkestre.

Operakoret er et profesjonelt kor, som består av 53 sangere. De deltar i Nasjonaloperaens forestillinger, men har også egne korkonserter og konserter sammen med andre aktører.

Kringkastingsorkestret er NRKs orkester, med en helt spesiell plass i hjertet til musikkelskende nordmenn. KORK opptrer med samtlige artister.

Prisutdelerne

Miljøprisen deles ut av statsminister Erna Solberg. De nominerte til årets miljøpris finnes her: https://www.norden.org/no/miljoprisen

Musikkprisen deles ut av Sofia Jernberg. Jernberg er en svensk-etiopisk sanger og komponist bosatt i Stockholm, godt kjent for sin eksperimentelle stil og stemmebruk. De nominerte til årets musikkpris finnes her: https://www.norden.org/no/musikpris

Barne- og ungdomslitteraturprisen deles ut av Gunilla Bergström. Hun er en svensk barnebokforfatter og illustratør, mest kjent for bøkene om Albert Åberg, som har vært nordiske barns favoritt gjennom flere tiår. De nominerte i kategorien barne- og ungdomslitteraturpris finnes her: https://www.norden.org/no/barneogungdomslitt

Prisutdeler for årets filmpris er den norske skuespilleren Jakob Oftebro. De nominerte finnes her: https://www.norden.org/no/nordisk-rads-filmpris

Litteraturprisen deles ut av H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit av Norge. Kronprinsessen viser gjennom sitt arbeid for helse, inkludering og ungt lederskap et stort samfunnsengasjement, både i Norge og internasjonalt. De nominerte til litteraturprisen finnes her: https://www.norden.org/no/litteraturpris

Om Nordisk råd

Nordisk råd er det parlamentariske organet for det offisielle nordiske samarbeidet. Nordisk råd ble dannet i 1952. Rådet har 87 valgte medlemmer fra Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Færøyene, Grønland og Åland.

Nordisk råds priser er med på å synliggjøre det tette nordiske kultursamarbeidet. Formålet med kulturprisene er å øke interessen for de nordiske landenes litteratur, språk, film og musikk. Natur- og miljøprisen belønner den ekstraordinære innsatsen for det bærekraftige Norden.