Mesternes Mester (1:10)

Uke 53 NRK1 lørdag 2. januar kl 20.25

Hvem blir Mesternes Mester 2016? Den franske rivieraen er årets arena der ti store idrettsstjerner får føle på konkurranseinstinktet sitt. Samtidig knytter utøverne varige vennskap i leken og alvoret på veien mot målet. Programleder er Dag Erik Pedersen.

Mesternes mester sesong 7

Mesternes mester 7: F.v. Anette Sagen, Thor Hushovd, Jan Åge Fjørtoft, Roy Johansen, Anne Jahren, Vibeke Skofterud, Andreas Håtveit, Dag Erik Pedersen. Foran: Siri Eftedal Seland, Bjørn Maaseide og Ragnhild Gulbrandsen.

Foto: Roy Darvik

I ti uker følger vi dem i hverdagen og i konkurransene. Deltakerhuset er i år i den vesle franske byen Roquebrune-Cap-Martin, like utenfor Nice og en ti minutters kjøretur unna fasjonable Monaco.

Her er årets konkurrenter:

Bjørn Maaseide (47) Sandvolleyballspiller fra Stavanger

Meritter: EM 1 gull, 3 sølv, 1 bronse. Verdensserien: 2 seiere. VM: 1 gull. NM: 6 gull, 5 sølv. Goodwill games: 1 gull. OL-deltakelse i '96, '00 og '04.

Mesternes Mester

Thor Hushovd (37) Syklist fra Grimstad

Meritter: VM: 1 gull, samt 1 gull i junior-VM. Tour de France: Grønn trøye to ganger i '05 og '09, 12 etappeseiere og 10 etapper med gul ledertrøye. Giro d'Italia: 1 etappeseier. NM: 6 gull. Spania rundt: 3 etappeseiere, 3 etapper med gul ledertrøye samt grønn poengtrøye i '06.

Anette Sagen (30) Skihopper fra Mosjøen

Meritter: VM: 1 bronse. NM: 15 gull, 1 sølv, 1 bronse. Totalseiere i kontinentalcup sammenlagt: 5. Enkeltseiere i kontinentalcup: 44. Verdenscup: 2. FIS-cup: 11 gull. Holmenkollenmedaljen 2015.

Vibeke Skofterud (35) Langrennsløper fra Askim

Meritter: OL: 1 Gull. VM: 2 gull, 1 sølv, 1 bronse. Verdenscup: 18 gull, 10 sølv 9 bronse. NM: 1 gull, 1 sølv, 4 bronse.

Mesternes Mester

Jan Åge Fjørtoft (48) Fotballspiller fra Gursken

Meritter: VM: Sluttspill landslaget '94. Landslaget 1986-1996: 71 kamper, 20 mål. Klubber: HamKam, Lillestrøm, Rapid Wien, Swindon, Middlesborough, Sheffield United, Barnsley, Eintracht Frankfurt, Stabæk. Toppscorer i eliteserien '88, seriemester Lillestrøm '89, årets spiller Østerriksk Bundesliga '89, semifinalist ligacupen med Swindon '94/'95, førstedivisjonsmester i Middlesborough '94/'95, tre sesonger i Premier League, tre sesonger i tysk Bundesliga, fire sesonger i østerriksk Bundesliga. 307 mål på 620 kamper.

Andreas Håtveit (28) Skikjører, twin tip fra Sunndal

Meritter: X-games: 1 gull, 1 sølv, og 4 bronse. Førsteplassplass og tre tredjeplasser i King of style, en førsteplass og 3 andreplasser i Dew Tour Slopestyle. World of skiing invitational: 1 gull. Paul Mitchell Freeski Tour: 1 gull, 1 bronse. US Open: 2 bronse. OL-deltakelse: Fjerdeplass i OL I Sotsji.

mesternes mester
Foto: Roy Darvik / Rubicon

Siri Eftedal Seland (49) Håndballspiller fra Skien

Meritter: OL: 1 sølv med landslaget '92. VM: 1 bronse med landslaget '93. EM: 1 bronse med landslaget '94. Landslaget: 110 kamper og 258 mål. Gjerpen IF: Seriemester to år, sølv i Europacupen 1996. Ble kåret til skytterdronning to sesonger og var kaptein på laget i 7 sesonger. Kåret til årets spiller i 1988.

Roy "Tåka" Johansen (55) Ishockeyspiller fra Oslo

Meritter: Landslaget 1984-1994: 61 kamper, 8 mål. Deltatt i 3 OL som spiller og i to A-VM.

NM: 6 gull med Vålerenga og 7 seriegull med samme lag. 1 NM-gull og 1 seriegull med Sparta Warriors. Trenerkarriere: '97-'01 Vålerenga ishockey. 2001-d.d.: Trener for landslaget. 3 kvartfinaler i A-VM med landslaget for første gang noensinne under Roy, en historisk prestasjon. NM: 3 gull. Seriemester: Tre titler med Vålerenga. Klubber: Vålerenga ishockey, Sportsklubben Djerv, Sparta Warriors.

Ragnhild Gulbrandsen (38) Fotballspiller fra Trondheim

Meritter: OL: 1 Gull. VM: deltok '99, '07. EM: '97 og '01. 80 landskamper, 30 mål. Tre seriemesterskap og fire cupmesterskap med Trondheims-Ørn. Var toppscorer i toppserien i 1997, 200 og 2001. Har totalt 254 mål på 190 kamper for Trondheims-Ørn. Har også spilt for Ranheim, Boston og Asker.

Anne Jahren (52) Langrennsløper fra Bærum

Meritter: OL: 1 gull, 1 sølv, 1 bronse. VM: 1 gull, 2 sølv, 1 bronse. Tredjeplass i verdenscupen '83/84 og 2 gull. NM: 5 gull. Vant Birkebeinerrennet i 1992 og står som nummer 13 på adelskalenderen til NM.

Første program:

Det blir en brå start for årets deltakere som må hoppe rett i havet da de ankommer rivieraen. Allerede fra første startskudd får de kjenne på sin egen og konkurrentenes fysiske form.

Årets første tema er UTHOLDENHET, og i den første konkurransen er det ”jerngrep”, en klassiker mange av deltakerne har gruet seg til. Den som henger lengst over vannet og har det beste grepet, vinner øvelsen.

Fra konkurransen 'Jerngrep'.

Den andre konkurransen er en nykommer i Mesternes Mester: ”vanneliminering”.

De ti deltakerne må løpe og svømme ut til et punkt i vannet for så og komme seg raskt tilbake til mållinjen. Den siste i hver runde ryker ut, helt til den som går først over mål i siste runde vinner ”vanneliminering”.

Den tredje konkurransen er klassikeren ”90 grader,” hvor deltakerne må stå i 90 grader og trosse melkesyre og smerter helt til de ikke makter mer. En konkurranse alle gruer seg til fordi de vet den gjør så innmari vondt.

Det er ingen natt-test i program 1, men deltakerne tar med seg poengene fra program 1 videre inn i program 2.

Om Mesternes Mester

Dette er den syvende runden av Mesternes Mester. Ti tidligere toppidrettsutøvere drar sammen til et varmt sted for å konkurrere mot hverandre og bli bedre kjent med menneskene bak de imponerende idrettsprestasjonene. I hvert program skal deltakerne gjennom tre krevende øvelser som vil sette alle deres evner på prøve, både fysisk og mentalt. Etter de tre konkurransene må den deltakeren som ligger nederst på poenglista sammenlagt, velge ut en av de andre som motstander til ”natt-testen”. Dette er en vinn eller forsvinn-konkurranse som avgjør hvem som får være med videre. Etter ti programmer får vi vite hvem som blir kåret til den syvende vinneren av Mesternes Mester.

De seks tidligere sesongene av Mesternes Mester som ble sendt vinter/vår 2009, 2010, 2011, 2012, 2014 og 2015 har vært store seersuksesser. Sesong 5 av Mesternes Mester vant også Gullruten i 2014 for beste reality/konkurranse. Finalen av sesong 6 av Mesternes Mester satte ny seerrekord med hele 1 205 000 seere.