Krigens englar (2:6)

UKE 29 torsdag 17. juli kl 22.15

Det er ventet mange skadde soldater til sykehuset. Vil de nye sykepleierne takle utfordringene? Mens de frivillige gradvis vender seg til livet ved fronten, holder Kitty seg for seg for selv. Grace kan se at det er noe som plager henne.

Krigens englar

Kitty (Oona Chaplin) strever med personlige problemer, men kaster seg inn i arbeidet på sykehuset.

Foto: BBC

Samtidig som Kitty strever med sine personlige problemer, kaster hun seg inn i arbeidet på sykehuset. Hun hjelper to nye pasienter, major Crecy og menig Byeford. Crecy overlever, men er hardt skadd og pines av at han har mistet mange soldater. Traumatisert av krigen frykter han at han aldri vil kunne vende tilbake til sitt gamle liv.

Sykehuset har knappe ressurser. Joan ser på de nye pasientene som strømmer inn som en sjanse for de frivillige til å få frem sine ferdigheter. Men Margaret tror ikke jentene er klare til å ta på seg dette ansvaret. Vil de greie å leve opp til Joans forventninger?

Om serien

Denne BBC-serien tar oss tilbake til livet i et feltsykehus i Frankrike under første verdenskrig. Et team av leger, sykepleiere og andre frivillige jobber for å redde skadde soldater som kjemper i skyttergravene.

Teamet må også bearbeide soldatenes traumer, og det blir snart klart at ingen er forberedt på realitetene ved frontlinjen.

Sarah Phelps’ gripende drama forteller om håp, frykt, triumf og tragedier.