Frykten for å gå ut på dato: Premiere på Stolthet og forfall

– Nå har du endelig mer tid til deg selv, til forsømte drømmer og til å omfavne ekteskapet igjen, sier folk rundt Merethe. Men hvor enkelt er det å være aktuell etter 24 år som mor? Dramaserien Stolthet og forfall har premiere torsdag 14. januar kl. 22.05 på NRK1 og i NRK TV.

Merethe fra Stolthet og forfall

Det var lettere å være middelaldrende før i tiden.

Foto: NRK / NRK

Stolthet og Forfall er en humoristisk dramaserie om redselen for å gå ut på dato. Vi møter sykepleieren Merethe like etter at yngstedattera har flyttet hjemmefra, og en ny livsfase står på trappene. Men hvor enkelt er det å være aktuell etter 24 år som mor? Og ønsker ektemannen å omfavne ekteskapet igjen etter alle disse årene i familiebedrift?

– Ujålete produksjon

I serien blir vi kjent med Merethes venninner, kolleger på sykehuset og ektemannen Sigurd, i hverdagslivet deres på Vestlandet i trygge, lille Norge.

Stolthet og forfall løfter hverdagsmenneskenes liv opp, samtidig som den med kjærlighet og mye humor ser på hvor langt mennesker er villig til å gå for å ikke tape ansikt og for å føle seg elsket.

For Merethes del er det veldig, veldig langt - noe som ofte fører til kaos rundt henne.

Merethe med kollegaer og venninner

Merethe med kollegaer og venninner.

Foto: NRK / NRK

– Dette er en ujålete produksjon som skildrer hverdagsmennesket - små liv har også stort drama, sier Ingunn Beate Strige Øyen, som spiller hovedkarakteren Merethe. Strige Øyen tror ikke hun er alene om å kjenne seg igjen i rollefiguren.

– Merethe trår feil, innrømmer det og ber om unnskyldning. Dette er menneskelige trekk og jeg liker henne. Kanskje bor det en Merethe i oss alle, spør Strige Øyen.

Stolthet og forfall har premiere torsdag 14. januar kl. 22.05 på NRK1 og kan sees i sin helhet i strømmetjenesten NRK TV fra samme dag.