En naturlig helaften

Uke 52 NRK1 tirsdag 2. juledag kl 19.45

Gjør klar for en skikkelig dose med storslått norsk natur. Tradisjonen tro vier NRK1 nesten hele denne desemberkvelden til Ut i naturens årlige festsending, med kåring av årets beste seervideoer og ellers fantastiske naturopplevelser fra hele landet.

Kari Toft og Hanne Cecilia Aass

Programlederne Kari Toft og Hanne Cecilia Aass byr på En naturlig helaften med ville norske dyr og flott natur-garanti.

Foto: Torgeir Beck Lande / NRK

Kari Toft og Hanne Cecilia Aass er vertskap for kveldens sending som blir fra Svalbard i nord, til Oslomarka i sør og Bulandet i vest. Og så skal vi til Folldal i øst som denne gangen er uvanlig sterkt representert blant årets seervideoer.

Årets beste seervideoer

Gjennom hele året har publikum sendt oss sine beste seervideoer fra naturen. Vi får i kveld treffe noen av disse folka og avsløre hvilke tolv seervideoer som har kommet til finalen. Mens vi teller ned til vinneren av årets konkurranse, får vi blant annet oppleve en selskapssyk hval som elsker å møte folk, og en ung elgokse som absolutt ikke gjør det.

Vi får se hvordan det går når en isbjørn havner på feil fjellhylle her i livet, og når en mår havner et sted den heller ikke hører hjemme. Og så får vi se at en uskyldig seervideo fort kan bli til en skummel grøsser når en hormonforstyrra tiur plutselig dukker opp.

I kjole og hvitt

Vi får også møte noen fugler som fra naturens side er stilig kledd til denne festkvelden. I Antarktis skal nemlig hytta til den norske polarhelten Carsten Borchgrevink restaureres, men det er ikke så enkelt å få til, for hytta ligger midt i en kjempekoloni med hekkende adeliepingviner, og de har en lovfesta rett til ikke å bli forstyrra.

Dronning uten land

Svalbards fantastiske landskap av is og snø har aldri blitt fremstilt så vakkert som i filmen som skal vises i del to av årets naturlige helaften. Naturfotografen Asgeir Helgestad har i fire år fulgt den flotte isbjørnbinna Frost i dette magiske øyriket. Det har vært en iskald jobb, men Asgeir er redd det ikke har vært kaldt nok. Hennes verden er i ferd med å smelte under potene som følge av global oppvarming.