Info fra NRK

Det kristne budskap på NRK – julen 2017

Her finner du en oversikt over NRKs programmer med kristent innhold i julen, på TV og radio.

Advent - Førjulsstemning for hele familien (3 episoder) ADVENT - FØRJULSSTEMNING FOR HELE FAMILIEN

Programleder Tone Rekdal Sperre i Lommedalen kirke sammen med Nordic Tenors: Jan-Tore Saltnes, Roald Haarr og Sveinung Hølmebakk.

Foto: Ole Kaland / NRK

Advent – førjulsstemning for hele familien på NRK1
Adventsserien tar oss med til Lommedalen kirke, der programleder Tone Rekdal Sperre skal sørge for å gi hele familien den gode julestemning. Hun har invitert gjester og artister, og vi får høre de kjente julesangene og historier som rører oss. Sammen med barnekoret Tween Stars tenner hun dagens adventslys.

"Ett lys skal brenne for denne lille jord" heter det i første program, søndag 3. desember kl 18.30. Vi møter Tone Lise Forbergskog som har et negleakademi i sentrum av Oslo. I 12 år har hun invitert prostituerte inn. Musikalske gjester er Maria Arredondo, Torstein Sødal, trioen Nordic Tenors og Gospelkoret HIM. Programleder Tone Rekdal Sperre.

"To lys skal skinne for dem som viser omsorg". Omsorg er tema for det andre programmet, søndag 19. desember kl 18.00. Denne gangen tar Tone Rekdal Sperre imot artist Venke Knutson og Tale Maria Krohn Engvik, kjent fra sosiale medier som «Helsesista». De er begge opptatt av å gjøre noe for dem som føler seg ensomme. Musikalske gjester er Mikkel Gaup med Gospelkoret HIM og trioen Nordic Tenors.

"Tre lys skal skinne for dem som kjemper." En som har kjempet, er presten Sunniva Gylver. Søndag 17. desember kl 18.30 kommer hun til Lommedalen kirke med sønnen Noah. Sunniva forteller om hvordan livet har vært etter at hun var døden nær tidligere i år da hodet hennes ble overkjørt av en bil. Musikalske gjester er Anders og Shana fra NRK barne-TV, og trioen Nordic Tenors.

Julegudstjenester på TV

Kirke

Lade kirke i Trondheim er årets julekirke. Det er herfra julen ringes inn på NRK Radio og TV. Foto: Jon Arne Hoff Johansen/NRK

Lade kirke i Trondheim er årets julekirke. Kirken ble oppført i 1189 og ligger i historiske omgivelser spesielt kjent fra de gamle sagaene.

Julaften leder sokneprest Jan Asbjørn Sagen gudstjenesten. Han har med seg barnekoret BalLade og konfirmanter som tekstlesere. Samsending på NRK1 og NRK P1, julaften kl 16.00.

Første juledag er det høytidsgudstjeneste, ledet av sokneprest Stein Ellinggard. Torstein Hanssen er tekstleser. Medvirkende er også diakon Sissel Håve Smørvik og Hilde Rosenkranz som medliturger og Lademoen kirkekor. Samsending på NRK1 og NRK P1, 1. juledag kl 11.00.

Midnattsmesse fra Roma

I god tradisjon tar NRK2 oss med til Peterskirken på julaften. Pave Frans leder messen som overføres direkte og tekstes på norsk. Gunnar Grøndahl kommenterer fra studio i Oslo. Sendes på NRK2, julaften kl 21.25.

Døvegudstjeneste fra Trondheim

Årets 2. juledagsgudstjeneste sendes fra Trondheim døvekirke. Døveprest Per Walle leder gudstjenesten, som byr på både dans, poesi og sang. Kirken er i dag på Riksantikvarens liste over verneverdige kirker og feirer 90-årsjubileum i år. Sendes på NRK1, 2. juledag kl 11.00.

Julegudstjenester på radio

Mellom himmel og jord, ledes av Camilla Tjønn Thingvoll. Maryan sendte bort datteren sin på julaften, og hun satt hele kvelden i moskeen og gråt. Maryan hadde blitt muslim og trodde ikke at hun kunne feire jul. Du får også møte presten Kristine, som etter å ha lyst velsignelsen over sin menighet på julaften dro hjem til en stor prestebolig med fire soverom og tre stuer – helt alene. Sendes på NRK P1, julaften kl 09 -11.00.

Julegudstjeneste fra Lade kirke i Trondheim, ved sokneprest Jan Asbjørn Sagen. Sendes på NRK P1, julaften kl. 16.00, samsending med NRK1

Kim alle klokker ledes av Henning Olstad. Julen ringes inn med klokkeklang fra hele Norge. Blant annet skal vi til Avaldsnes i Rogaland, hvor det i høst var spennende historiske utgravninger rett ved kirkeveggen. Vi skal også til Nordsida i Stryn, Vinger i Hedmark, Spjelkavik i Møre og Romsdal og Sandnessjøen i Nordland. Sendes på NRK P1, julaften kl.17.03.

Julesalmer til alle tider ledes av Kjetil Lillesæter. Han har fulgt i Jesu fotspor i det hellige land. Underveis stopper han opp i Betlehem, Jerusalem, Jeriko og Hebron. Der får fastboende- og besøkende nordmenn hilse hjem og ønske seg julesalmer de er glade i. Sendes på NRK P1, julaften kl 21.03.

Julegudstjeneste fra Lade kirke i Trondheim, ved sokneprest Stein Ellinggaard. Sendes på NRK P1, 1. juledag 11.03, samsending med NRK1.

Julesalmer til alle tider ledes av Kjetil Lillesæter. Sendes på NRKP1, 1 juledag kl. 17.03

Salig blanding ledes av Bjørn Stuevold og Ove Gundersen. Her får du historiene bak duetten mellom Eric Clapton og Pavarotti, og jentegruppa Katzenjammer som synger om livet til Lady Grey. Og hva er den musikalske greia med Stein Torleif Bjella? Sendes på NRK P1, 2. juledag kl. 11.03.

Andakter i romjulen ved Per Arne Dahl. Sendes på NRK P1, onsdag 27.12, torsdag 28.12 kl. 08.20.

Radiogudstjeneste. Reformasjonskonsert fra Oslo konserthus med Knut Anders Sørum, Nordic Tenors og Maria Sødal Arredendo. Sendes på NRK P1, nyttårsaften kl 11.03

Tanker mot midnatt ledes av Harald Hauge. Sendes på NRK P1, nyttårsaften kl. 23.30.

Mellom himmel og jord ledes av Margrete Nåvik. Sendes på NRK P1, nyttårsaften kl 09 -11.00.

Radiogudstjeneste fra Åstad kirke i Bergen. Sendes På NRK P1 mandag 1. nyttårsdag kl 11.03.

Salmer til alle tider ledes av Kjetil Lillesæter. -Verden blir et stadig bedre sted å leve for stadig flere. Jeg har stor tro på framtiden, sier filmregissør Erik Poppe. Han ønsker seg salmer om håp. Sendes på NRK P1 1. nyttårsdag, kl 22.03.