Info fra NRK

Møt professor Dinkel i Den magiske laben

Hva skjer når vitenskap møter magi? Da får du en magisk lab der alt kan skje: Fantasifulle eksperimenter på barnas premisser med fokus på fascinasjon og læring.

Programleder Bjørn Alexander med diverse laboratorieutstyr.

«Den magiske laben» hadde premiere i NRK TV den 15. september.

Grafikk: og grafikk: / NRK

"Den magiske laben" er en litt kokko, leken og smart vitenskapsserie for barn. Her møter du den surrete professor Dinkel, spilt av Bjørn Alexander (33), det magiske kameraet Kamilla og deres gode hjelpere som er barn i alderen fem til åtte år. I en magisk og underjordisk lab dypt inne i skogen, finner de løsninger og svar på de underligste ting. Kamilla (et robotlignende kamera) tar vitenskaplige bilder vi ikke kan se med øynene våre, mens en stor lysende sopp i laben har magiske egenskaper.

Seriens skaper er Marita Abel-Grüner, som tidligere har produsert «Bamselegen» og «Litt av en jobb» for NRK Super. Hun har lenge hatt idéen til «Den magiske laben» i hodet, og er glad for at prosjektet nå har blitt realisert.

– Å blande lek med læring er en kjent pedagogikk for å få barna til å forstå tingene rundt seg. Etter å ha laga «Bamselegen» og «Newton» i mange år, ønska jeg å leke enda mer! For de yngste barna er verden fortsatt så fascinerende at den er magisk. Som realist mener jeg det ikke er noen motsetning i å blande magi og vitenskap. I hvertfall ikke når resultatet blir spennende historiefortelling, lekende jakt på kunnskap og billedlige forklaringer som man husker resten av livet, forteller Abel-Grüner.

Programleder Bjørn Alexander som Professor Dinkel sammen med to små barn i laboratoriet.

Programleder Bjørn Alexander har med to små hjelpere i sitt magiske laboratorium.

«Professor Dinkel» spilles av Bjørn Alexander(33), som mange kjenner fra «Supernytt», hvor han var programleder. I NRK har Alexander også medvirket en del i «FlippKlipp» og «Newton». Nå er han tilbake som NRK- Profil, noe han er fornøyd med.

– Det har vært kjempegøy å komme tilbake til NRK Super! Det å få lov til å spille en smågal professor er jo helt rått, sier 33- åringen.

– Innimellom blir jeg lei av meg selv, derfor er det godt å kunne være noen andre. Da er Professor Dinkel en perfekt flukt fra egen virkelighet. Det å ha det gøy som noen andre, og i tillegg kunne bidra til læring, er jo en stor bonus! Det har vært en hektisk produksjonsperiode, men vi har storkosa oss på set. Jeg har følgende teori som jeg håper stemmer: Dersom vi som lager TV har det gøy, blir det gøy å se på, sier han.

«Den magiske laben» hadde premiere i NRK TV den 15. september.