Bli med ut med Puls og FBI

Uke 19 NRK2 onsdag 7. mai kl 19.45

Hvem har sagt at friluftsliv betyr at du må reise langt for å oppsøke naturen? Nå skal det kortreiste friluftslivet friste oss ut og i bevegelse. Helsegevinsten er enorm.

Ble med ut med Puls og FBI

Disse leder spesialsendingen: F.v: Helene Sandvig, Marit Evertsen Grimstad, Lars Karelius Noer, Christian Strand og Pia Rivelsrud.

Foto: Anders M. Leines / NRK

Over hele landet satses det nå på å utvikle park- og grøntområder tett på der de fleste av oss bor, i byer og tettsteder. 7. mai tar Puls og Fbi seerne med til en slik park, nemlig Verdensparken på Furuset i Oslo. Det er første gang Puls og Fbi lager en spesialsending sammen.

Parken ligger midt i et boligområde og er på størrelse med Rådhusplassen i Oslo. Her finner du Norges første utendørs parkouranlegg, frukttrær, vann, lekeapparater, bålplass og mye, mye mer.

Ble med ut med Puls og FBI

En glad programledergjeng: f.v Marit Evertsen Grimstad, Helene Sandvig, Lars Karelius Noer, Pia Rivelsrud og Christian Strand.

Foto: Anders M. Leines / NRK

Gode råd
I denne spesialsendingen får du blant annet råd om hva slags joggesko og sykkel du bør velge. Du får tips som kommer godt med når grill- og campingsesongen starter, og hvis du lurer på om den billige tightsen er like bra som den dyre.

Du vil se at det å lære seg å sykle som voksen er ingen spøk. Du får også servert et par triks som vil få deg raskt og smidig fra et punkt til et annet uten at du må gå rundt parcouranleggets hindringer.

Gjester
Du møter Ahmed som har satt verdensrekord i push ups, og som mener parken er et eldorado for egenvektstrening. Du møter også den råsterke bergensjenta Suzanne som har flere visninger på sosiale medier enn en Hollywoodstjerne, og den kjente foredragsholderen og mentaltrenere, Morten Åsli - han kan fortelle deg hva som er smart å gjøre hvis du gjerne vil opp av sofaen og ut, men ikke får det til.

Dokumentar
Like etter sendingen får vi se den britiske dokumentaren "Ung, sprek og plutselig død" ("Young, fit & dying"). Programleder Michael Dorgan undersøker hva som egentlig skjer i kroppene våre når vi løper langt og mye. Han ser på hvorfor flere veltrente unge mennesker har dødd mens de løper maraton, og om det kunne vært unngått. Og han forsøker seg på å løpe åtte maraton på åtte dager.