Big Bang (1:5)

Uke 12 NRK1 lørdag 21. mars 19.55

Visste du at menn som tar mye selfies, kan ha psykopatiske trekk? At slanger kan dø av stress, at du kan bli mindre empatisk av botox eller at tog kan fly? Ingrid Gjessing Linhave og Kåre Magnus Bergh hjelper deg å få svar på alt du ikke visst at du lurte på – og litt til.

Big Bang

Ingrid Gjessing Linhave og Kåre Magnus Bergh er programledere for Big Bang.

Foto: Stine Merethe Eid / Rubicon TV

Gjennom fem programmer lokker Linhave og Berg fram forbløffende fakta fra sitt ekspertpanel. I tillegg begir de seg ut på egne små forskningsprosjekter, både i studio og felten.

Programlederne har med seg lege Stig W. Johannessen, sosialantropolog Tian Sørhaug, biolog Dag Hessen, kjernefysiker og blogger Sunniva Rose og historiker Marlen Ferrer.

Første program

Første program handler om jobb og fritid. Blir folk som har jobben sin som hobby lykkeligere enn andre? Er det greit å sluntre unna litt? Og hva er de beste triksene for unnasluntrere? Hvor mye snyter vi på skatten, og hva kunne de pengene vært brukt til? Hvorfor panter ikke unger flasker lengre? Er lekser barnearbeid?

Fagpanelet må hente frem alle sine kunnskaper for å finne svar på disse og en rekke andre spørsmål i kveld.

Det vi får oppleve i kveld er blant annet at programlederne begynner å forberede seg til pensjonisttilværelsen, og at de får opplæring i curling. Kåre Magnus prøver seg som hundebarnehageonkel på Oslos beste vestkant, mens de i studio får brynt seg når de skal hjelpe en helt vanlig 4.klassing med leksene. En av panelets professorer kan røpe at hans arbeidsplass trolig er det eneste stedet i Norge man kan gulpe på genseren og likevel ha respekt og autoritet.