Informasjon fra NRK

NRK ut på turné i «Bokekspedisjonen»

15. august er det premiere for NRKs bokekspedisjon: «Ord vi deler». Ekspedisjonen tar seere med på reise gjennom 12 steder som er representert i det litterære Norge. Programleder blir Pia Rivelsrud.

Pia Rivelsrud

Pia Rivelsrud er kjent fra «Forbrukerinspektørene» og fra NRK Sporten. Nå blir hun programledere for Bokekspedisjonen «Ord vi deler»

Foto: Javier Ernesto Auris Chavez / NRK

– Jeg gleder meg til å reise rundt i Norge for å bli kjent med små og store steder. Dette blir en annen type «guidet tur», sier Rivelsrud.

Bokekspedisjonen «Ord vi deler» starter i Kongsvinger og stopper på i alt 12 steder der de møter en lokal forfatter som har skrevet om stedet, enten i en roman, en sang, et dikt, barnebok eller krimbok. Sendingene starter torsdag 15. august kl. 1945 og sendes i tolv uker på NRK2 og på NRKTV.

– Gjennom forfatterens litterære ståsteder skal vi skildre menneskene som bor der og deres historie på godt og vondt. Det blir lærerikt, inspirerende og utrolig gøy, sier Rivelsrud.

Pia Rivelsrud har i mange år vært programleder i FBI der hun har testet «gadgets» for publikum. Hun er nå i NRK Sporten, men gleder seg til å lede Bokekspedisjonen i høst. Fra sitt rullende studio skal hun møte lokale forfattere i hele landet.

– Vi kommer alle fra et sted! De forfatterne som er med i Bokekspedisjonen tar utgangspunkt i det lokale for å si noe om det universelle, enten handlingen er lagt til Odda eller Kongsvinger. Vi kjenner oss igjen i kjærlighet, tapte drømmer, hat, sjalusi og lykke. Slike historier utspiller seg overalt, sier prosjektsjef Ida Scheie.

Scheie er ansvarlig for Bokåret 2019 i NRK. I Bokåret 2019 fyller den eldste trykkede boka i Norge 500 år, og Norge er gjesteland under bokmessen i Frankfurt i oktober. NRK er med i feiringen av den norske boka i Bokåret 2019 der Bokekspedisjonen er hovedsatsingen. Dette kommer i tillegg til alt bokstoffet som NRK tilbyr publikum hver eneste dag.

Reiseruta for Bokekspedisjonen:

Kongsvinger. Torsdag 20. juni