Nå kommer ny sesong av Demenskoret

Demenskoret fortsatte å synge. I februar er koret som sjarmerte og rørte Norge tilbake på NRK.

Demenskoret ses 2 - konsert i Store Studio

Andre sesong av Demenskoret har premiere 10. februar på NRK.

Foto: Julia Marie Naglestad/Nordisk Banijay / NRK

Tv-serien om koret hvor alle sangerne har demens ble en seer-suksess da den kom på NRK i januar i fjor. Koret tok tv-seerne med storm, og over en million har sett første episode. Mange har ønsket å se mer, og 10. februar er det endelig premiere på en ny sesong av «Demenskoret».

Nå har koret dobbelt så mange medlemmer og i andre sesong får sangerne nye utfordringer.

– I denne sesongen av «Demenskoret» når vi nye høyder med hårete mål. Dette må jo være Norges tøffeste og vakreste kor. Jeg er så stolt, sier dirigent Kim Wigaard som selv har hatt en far med demens.

Demenskoret under en utendørs øvelse på Bogstad gård i Oslo.

KORK og kongeparet

Vi følger igjen koret mot en ny konsert. Denne gang skal Demenskoret holde konsert sammen med Kringkastingsorkestret i Store studio.

Øvelsene er lagt til vakre Bogstad gård i Oslo. Her dukker musikalske gjester overraskende opp.

I tillegg får koret storfint besøk av kongeparet. Kong Harald er nemlig høy beskytter for Nasjonalforeningen for folkehelsen, og det er deres lokalforening, Oslo Demensforening, som drifter koret. Kong Harald og dronning Sonja er til stede under en øvelse og spiser også lunsj med kormedlemmene.

Dronning Sonja og kong Harald er med på en øvelse med Demenskoret på Bogstad gård.

Dronning Sonja og kong Harald er med på en korøvelse med Demenskoret.

Foto: Nordisk Banijay / NRK

Synger opera med barnekor

Kim Wigaard leder koret sammen med musikkterapeut og pianist Jelena Golubovic. De er ikke redd for å gi sangerne nye utfordringer.

Koret skal nemlig prøve seg på en helt ny sjanger – opera. I møte med denne krevende oppgaven, får de den beste støtten og hjelpen av Operaens barnekor.

Sammen øver de to korene til konserten og opplever gleden ved at ulike generasjoner synger sammen. Glede og trygghet er viktige stikkord når koret skal lære seg noe nytt.

– Personer med demens kan ofte undervurderes. Utfordringene skal gi kormedlemmene noe å strekke seg etter, samtidig som de skal kjenne på mestring og glede. Da er det viktig at utfordringene er tilpasset koristene og at de føler trygghet og omsorg, sier Golubovic.

Demenskoret får Operaens barnekor med seg på konserten i Store Studio. Hallfrid og to av sangerne i barnekoret synger sammen.

Sterke øyeblikk

Kim Wigaard forteller om mange sterke øyeblikk under innspilling av serien.

– Jeg synes det er ekstremt vakkert å se hvordan koristene støtter hverandre. Alle kan lære av Demenskorets åpenhet, vilje og mot.

– Det er også et øyeblikk under konserten hvor jeg knakk sammen for det ble så sterkt, forteller dirigenten.

Jelena Golubovic trekker også frem rausheten og kjærligheten kormedlemmene gir hverandre som de sterkeste øyeblikkene.

– Samtidig blir jeg både dypt rørt og full av respekt og beundring for det mot og den styrke koristene viser når de står foran en fullsatt sal og synger, sier hun.

Jelena Golubovic og Kim Wigaard leder Demenskoret.

Nye og gamle kormedlemmer

I andre sesong får seerne et gjensyn med koristene vi ble kjent med i første sesong, på godt og vondt. Vi får innblikk i hvordan sykdommen utvikler seg over tid. Serien viser at tiden i koret har kommet til veis ende for en av koristene. Det er også flere kormedlemmer fra første sesong som dessverre ikke er med i den nye sesongen.

Samtidig får seerne bli kjent med de nye, flotte koristene som har startet i koret.

Publikum vil også få innblikk i noe av det som rører seg innenfor forskning på demens.

Demenskoret. Monica synger solo under konserten i Store studio.

Monica er et av de nye medlemmene i Demenskoret. Hun synger solo under avslutningskonserten med KORK i Store studio.

Ønsker å bekjempe stigma

Til nå har 1 057 000 sett den første episoden av sesong 1, og 903 000 har i snitt sett hver episode. Serien har fått en rekke priser, blant annet Demensprisen for Oslo, Gullrutens publikumspris og UiOs menneskerettspris.

Prosjektredaktør i NRK, Gitte Calmeyer, forteller at NRK og produksjonsselskapet Nordisk Banijay hadde som ambisjon for første sesong å stikke hull på stigmaet som var forbundet med demenssykdom.

– I tillegg håpet vi at flere ville bli inspirert til å starte kor og andre aktiviteter for å skape en meningsfull hverdag for mennesker med demens. Dette skjedde til gagns, og det stod klart for oss at serien åpnet et lukket og vondt område, sier Calmeyer.

– I andre sesong ønsker vi å fortsette å vise at mennesker som har fått sykdommen må få bruke seg selv og sine evner og gjennom dette kjenne at man har et verdig liv, sier redaktøren.

Ragnhild Seierstad i Nordisk Banijay er produsent for “Demenskoret” og har jobbet med tv-serien i flere år.

– Nå i sesong 2 har vi fått mulighet til å gå enda mer i dybden. Vi gleder oss til å gi seerne et gjensyn med koret og sammen fortsette med å skape økt bevissthet rundt demenssykdom, sier hun.

Kim, Jan Runar og Jelena synger sammen under Demenskorets konsert i Store studio.

Kim, Jan Runar og Jelena synger sammen under Demenskorets konsert.

Foto: Julia Marie Naglastad/Nordisk Banijay / NRK

Premiere

Serien er på fire episoder pluss en ekstra episode som viser hele konserten. Premieren er lørdag 10. februar på NRK1 og i NRK TV. Alle episodene slippes samtidig i NRK TV.

Videre drift av koret

Nasjonalforeningen for folkehelsen, som er pasientorganisasjon på demensområdet, har vært involvert helt fra prosjektets oppstart.

Koret driftes videre av Nasjonalforeningens lokallag, Oslo Demensforening, i samarbeid med korleder Kim Wigaard og pianist Jelena Golubovic Koret har ukentlige øvelser.

Demenskoret under konserten med KORK.

En storslått konsert med Demenskoret og KORK. Hele konserten sendes som en ekstra episode.