Hopp til innhold

Økning i grunnstøtinger i skjærgården

Redningsskøyta må stadig bistå båter som har gått på grunn. Landets 100 mest farlige skjær er merket før denne sesongen, men i Østfold går antall grunnstøtinger likevel ikke ned.

Redningsskøyta på Hvaler har det travelt med mange grunnstøtinger.

Foto: Tor René Stryger. Redigering: Sara Vilde Solås.

– Motoren smalt opp også sa det «pang!», forteller båteier Jon Eie.

Heldigvis gikk det bra denne gangen, båten traff bare en liten grunne og ble ikke sittende fast.

– Det smalt voldsomt. Her var det kapteinen som svikta, og ikke utstyret, ler Eie.

Jon Eie

TAR SELVKRITIKK: Båteier Jon Eie tar selvkritikk etter at hans båt grunnstøtte.

Foto: Tor-René Stryger / NRK

Eie er derimot ikke alene. Mannskapet på redningsskøyta «Horn Rescue», som har base på Skjærhalden på Hvaler, opplever en økning i grunnstøtinger. De har hatt stor pågang den siste måneden.

– I hvert fall tolv-tretten grunnstøtinger i løpet av en liten måned på 28 døgn, sier kaptein ved Redningskøyta «Horn Rescue», Pål Bustgaard til NRK.

Skjær har blitt merket

Flere av landets farligste skjær ble merket før sesongen, men det hindrer ikke båter fra å gå på grunn.

– Veldig bra at skjær blir merka, men det er tydeligvis en hel del igjen som folk finner, fortsetter Bustgaard.

Horn Rescue

TRAVELT: Redningsskøyta «Horn Rescue» opplever en stor pågang fra fortvilte båteiere som har havnet på grunna.

Foto: Anders Ödman/Horn Rescue

På Hvaler traffer NRK flere båteiere som har vært uheldige.

– Det var en liten grunne de kaller «metern». I kampens hete feiltolka jeg kartplotteren litt, jeg trodde det var ti meter dypt. Det var bare én meter dypt, det holdt ikke, forteller båteier Steinar Fremstad.

Hans båt ble stående på grunna i en halvtimes tid før redningsskøya kom familien til unnsetning.

Video fra Redningsselskapet. Her får Steinar Fremstad hjelp:

Råd til båtførere

Redningsselskapet mener grunnstøtinger kan unngås, og har følgende råd til de som ferdes på havet.

Pål Bustgaard

GIR RÅD: Kaptein på redningsskøyta på Hvaler, Pål Bustgaard, har enkle råd til de som ferdes til sjøs.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Man kan bli bedre på navigasjon. Rett og slett planlegge reiseruta før man reiser på sjøen, rett og slett ta frem kart og planlegge litt på forhånd, mener kaptein Bustgaard.

Den uheldige båteieren Fremstad har tatt noen forholdsregler før han på ny skal ut med båten sin.

– Jeg har fått meg nye briller, ler han. Han følger fort opp med at han følger mer med på kartplotteren og kartene for å være helt sikker på hvor dypt det er.

Han har også gått til innkjøp av en ny kartplotter.

– Den har større i bilde og er bedre, så nå har jeg to bare for å være helt sikker, avslutter han.

Steinar Fremstad

UHELDIG: Steinar Fremstad har kjøpt inn nytt navigasjonssystem til sin båt etter at han grunnstøttet. Den uheldige båtføreren kjørte på en grunna «metern» da han trodde det var ti meter dypt.

Foto: Tor René Stryger / NRK