– Det er kaos. Rett og slett kaos, forteller Terje Sørby, faglig leder ved Sørby Trafikkskole i Indre Østfold.
På Østlandet er det nå nærmest umulig å sikre seg nye førerkort.
I Statens vegvesens område Øst, som dekker Sarpsborg i sør til Kongsvinger i nord, finnes det ingen førerprøver å oppdrive verken på motorsykkel, bil, bil med henger, lastebil eller buss.
Trenden er den samme flere steder i landet.
Ønsker oppkjøring i nærområdet
Lasse Larsen er en av over 50 kandidater ved Sørby Trafikkskole som nå er klar for førerprøve på motorsykkel.
– Jeg har brukt mye tid på å finne ledig time her i mitt nærområde, men det finnes ikke. Det er trist, sier Larsen.
De fleste ønsker oppkjøring i sitt nærområde. Der de har øvelseskjørt og er kjent.
Lasse Larsen må pakke bagen for overnattingstur når han skal kjøre opp til motorsykkel-lappen.
Foto: Siw mariann strømbeck/NRKMotorsykkel har kort sesong og Larsen vil ut på veien i sommer. Derfor har han lett andre steder i landet.
Nå skal han til Fagernes i Valdres for å kjøre opp.
– Det er rundt tre timer å kjøre. Jeg drar opp dagen før, sover i telt og kjører opp dagen etter. Blir spennende å se hvordan det går, sier en oppgitt Larsen.
NRK er kjent med at oppkjøringsklare kandidater fra Østfold har reist både til Tønsberg, Gol, Hamar, Lillehammer, Bodø og Finnmark for å få seg førerprøve. Det fordyrer førerkortet med flere tusen kroner, ifølge trafikkskolene.
– Statens vegvesen sier at det kan bestilles førerprøver mandag, onsdag og fredag fram til klokken 12, men det er ingen førerprøver å finne, sier Sørby.
– Nå er det på tide at Statens vegvesen tar ansvar.
Stor etterspørsel under pandemien
Det er Statens vegvesen som har ansvaret for førerprøvene. De innrømmer at pågangen er stor, men mener det ikke er snakk om kaotiske tilstander.
Det er lange køer for å få time til oppkjøring hos Statens vegvesen.
Foto: Siw Mariann Strømbeck / NRK– Det er å ta hardt i, noe førerprøvekaos er det ikke, sier Trond Olsen, seksjonsleder i Trafikant Øst 1
– I løpet av årets fire første måneder har vi kjørt rekordmange 50.000 førerprøver på landsbasis. Årsaken til det er at etterspørselen har økt kraftig under pandemien, sier Olsen.
Flere sensorer på vei
I området Øst 1 er det rundt 50 sensorer. I løpet av 2022 kommer det 13 til.
– Det vil hjelpe på, sier Olsen.
Antall sensorer har nemlig ikke økt i samme takt som etterspørselen.
– Vi kan ikke ansette sensorer etter topper i markedet, men løser det med overtid, sier Olsen.
Trond Olsen i Statens vegvesen sier pågangen har økt under pandemien. Flere vil ta nye førerkort.
Foto: Siw Mariann Strømbeck / NRKKjøreskolene er ikke fornøyde med svaret.
– Det tenker jeg er fullstendig uakseptabelt og direkte respektløst fra Statens vegvesens side, sier Sørby.
– Det må førerprøver på bordet nå!
Sørby har tatt kontakt med Statens vegvesen via telefon og e-post flere ganger, og kommet med forslag til løsninger, men aldri fått svar.
Han mener sensorer som har sluttet, bør hentes inn som vikarer på kvelder og i helger.
– Statens vegvesen har monopol på førerprøver, da må de levere, sier han.
Strenge EU-krav
Et annet forslag er å gi kjøreskolene mandat til å selv kjøre førerprøver.
– Som en midlertidig løsning for å rydde opp i lange køer og fullt kaos, sier Sørby.
Men det sier Samferdselsdepartementet nei til.
– Det er egne EU-krav i forhold til hvem som kan være sensor, sier statssekretær Mette Gundersen (Ap).
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Mette Gundersen (Ap), sier økt bemanning på kveld og i helg vil gjøre køene kortere.
Foto: Samferdselsdepartementet– Det å la trafikkskolene som har ansvar for opplæringen, også stå for sensoren, vil være brudd på reglementet så det kan vi ikke gjøre, sier hun.
Gundersen mener det å øke kapasiteten og legge til rette for oppkjøring også på kveldstid og i helger vil bidra til å minske køen på førerprøver.
– Så alle de som nå venter på en førerprøve må bare smøre seg med tålmodighet?
– Ja, jeg har tiltro til at Statens vegvesen gjør det de kan for å få kjørt så mange førerprøver som mulig, sier Gundersen.