Hopp til innhold

- Finner originalene i grilldress og hatter

Bransjeforbund vil campingvognmyter til livs.

Camping

Norges Caravanbransjeforbund vil campingvognmytene til livs. Illustrasjonsfoto.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

– Det er klart at campinglivet fortsatt har et «harrystempel» for noen. Enkelte av TV-seriene som blir laget bidrar jo til å holde liv i dem.

Sverre William Olsen

Sverre William Olsen ved «Williams Caravan» i Råde tar ikke harrystempelet så tungt.

Foto: Fredrikstad Medieverksted

Bobiler og campingvogner selger godt, og livet med overnattingssted på hjul har fått oppmerksomhet fra en rekke TV-serier.

Sverre William Olsen ved «Williams Caravan» i Råde har vært i bransjen i mange år. Han mener det er mye mer «stuerent» å ha en campingvogn nå, enn det var for noen år siden.

– Campingvogn og bobil er et rimeligere alternativ til hytte. Det gjør det lettere for folk å komme seg litt bort, særlig hvis du har en fast plass, sier han til NRK.no.

– Nører opp under mytene

President i Norges Caravanbransjeforbund, Odd Askjem, er enig i at noen av TV-seriene har bidratt til å stemple campingliv som harry. Det misliker han.

Bobiler er blitt stuerent, men campingvogneiere må fremdeles finne seg i å bli assosiert med småfeite harrytasser i grilldress, ifølge Askjem.

– Det har eksistert en del fordommer. Vi ser at mytene om campingbil er sprukket, mens vi fremdeles har en opplysningsjobb å gjøre for å hamle opp med folks forutinntatthet om campingvogn, forteller han.

(Teksten fortsetter under bildet)

Truls Svendsen

I serien «E6» reiser Truls Svendsen i bobil fra Svinesund til Kirkenes.

Foto: Monster / NRK

Askjem trekker fram TV-serien E6 som et positivt eksempel: En reise gjennom nordmenns hverdag med Truls Svendsen i bobil fra Svinesund til Kirkenes.

– E6 gjorde mye for oppfatningen av bobilen som døråpner til en ny verden for reiselystne. Det var super reklame for bobilbransjen, sier han.

– Men vi har også sett serier som har nøret opp under mytene om at folk som har campingvogn er halvfeite og rusler rundt i grilldress, påpeker han og viser blant annet til serien «Campingliv» som har gått på NRK.

– Positiv økning

Olsen ved «Williams Caravan» tar imidlertid ikke TV-serienes fremstilling så tungt, selv om han hadde foretrukket at den var litt mer balansert.

Campingliv på 70-tallet

Slik så campinglivet ut på 70-tallet.

Foto: NRK

– Det blir for kjedelig å filme folk i olashorts som koser seg og bader. Det er klart at de finner originalene i joggedress eller grilldress med rare hatter, påpeker han.

– Jeg har selv campet i 20 år og kan ikke si jeg har merket noe særlig til harrystempelet. Vi har hatt en veldig positiv økning de siste årene, både på bobil og campingvogn, forteller Olsen.

– Så tydeligvis er all reklame god reklame i dette tilfellet, legger han til.

– Fniser av harryklubben

President i Norsk Bobilforening, Kurt Jenssen, bekrefter at populariteten fortsetter å øke.

– Hver uke har vi rundt 30–40 nye medlemmer. De fleste er over 55 år, men vi har stor økning blant småbarnsfamilier nå. Mytene er nesten borte, selv om noen nyfrelste fniser av at de er kommet i harryklubben eller pensjonistklubben, sier han.

– Det er lenge siden bobilturisten var en tysker med bilen tunglastet med bagasje og hermetikk, slik at han med liten motor kjørte sakte opp og ned fjell, og inn og ut fjorder, flirer Jenssen.

NRK/NTB