På lørdag kolliderte en cabincruiser med et lasteskip utenfor Hvaler.
Ifølge sjøveisreglene skal fritidsbåter vike for skip i nyttetrafikk i indre farvann.
Skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer sier de daglig ser at båtfolk tror de samme vikepliktreglene gjelder til vanns som til lands.
– Noen har tendens til å kjøre bil på sjøen. Det kan skape farlige situasjoner, sier Bustgaard.
Foto: Magnus Brenna-Lund / NRK– Noen har tendens til å kjøre bil på sjøen. Det kan skape farlige situasjoner, sier Bustgaard.
Fritidsbåter skal alltid vike for nyttefartøyer som ferjer, lastebåter og utrykningsbåter.
Vikeplikten for nyttefartøy gjelder også seilbåter, som ellers har forkjørsrett i møte med motorbåter.
Pål Bustgård opplever noen ganger at hobbyskippere ikke viker selv for redningsskøyta, men mener det da ofte handler om at de feilberegner fart og avstand.
– Nå går denne redningsskøyta veldig fort. Mange feilvurderer farten vår når vi kommer i 40 knop, sier Skipper Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer.
Personskade
Pål Bustgård opplever noen ganger at hobbyskippere ikke viker selv for redningsskøyta, men mener det da ofte handler om at de feilberegner fart og avstand.
Foto: Redningsselskapet / Pål BustgaardMannen ombord i cabincruiseren som kolliderte med frakteskuten fikk personskade, opplyser politiet.
Redningsskøyta måtte taue cabincruiseren til verksted.
Hendelsen skjedde ved Tresteinene på Hvaler lørdag klokken 18.32.
Det er mistanke om at cabincruiseren ikke har overholdt vikeplikten for frakteskuta som var i nyttetrafikk, opplyser politiet.
Båtføreren av cabincruiseren ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK.