Hopp til innhold

SAS-sjef: – Spanair har vært en verkebyll

Etter flere tiår med et tosifret milliardtap med Spanair, som fredag begjærte seg konkurs, sier SAS-sjef Sture Stølen det rett ut: Spanjolene har vært en økonomisk verkebyll for SAS.

Spanair - SAS fly

TAPSSLUK: Spanair, som nå skal ha begjært seg selv konkurs, har vært et tapssluk for SAS.

Foto: Johan Nilsson / SCANPIX / SCANPIX

Spanair begjærte seg fredag kveld konkurs, og det med umiddelbar virkning. Tilbake sitter SAS, som eier 10,9 prosent av aksjene i selskapet, med et milliardtap.

– Det har vært beintøft

– På grunn av svikende inntjening i Spanair, er vår aksjeandel i selskapet nedskrevet til null. Vi har utestående lån til Spanair på 1,7 milliarder svenske kroner, som skrives som tap, sier sjef for industrielle relasjoner i SAS, Sture Stølen, til NRK.no.

Milliardtapet blir dekket inn via penger på bok, men SAS ligger likevel an til en dyr smell etter konkursen. Selskapet må dekke inn en rekke garantier som ble gitt da hovedmengden av aksjene ble solgt i 2009.

– Det dreier seg om mellom 200 og 300 millioner kroner, sier han.

SAS har helt siden selskapet ble opprettet i 1986 vært tungt inne som eier i Spanair. Spanair ble et heleid datterselskap i SAS-konsernet da det trådte inn i Star Alliance i 2003, men har skapt mer økonomisk hodepine enn gevinst for SAS. I 2009 solgte SAS 80,1 prosent av aksjene i selskapet til spottpris.

Bare siden 2000 har det spanske flyselskapet påført SAS over ti milliarder i tap. Stølen legger ikke skjul på at Spanair har vært et tapssluk av dimensjoner for SAS.

spanair

FORVIRRING: Reisende som fredag kveld skulle med Spanair ble stående og vente på flyplasser i Europa da meldinger om konkursen ble kjent. Her fra El Prat-flyplassen i Barcelona.

Foto: AP

– Man må nok dessverre kunne si at Spanair har vært en økonomisk verkebyll for oss. Vi forsøkte å utvikle Spanair til et lønnsomt selskap, men selv om det innimellom har vært positive perioder, har vi ikke lyktes med strategien. De siste fire-fem årene har det vært beintøft, medgir investorkontakten.

– Hvorfor har det vært så vanskelig å lykkes med Spanair?

– Årsaken er todelt: Det skyldes dels den dramatiske økonomiske situasjonen i Spania, hvor etterspørselen har dalt på grunn av krisen. Dessuten er konkurransen knallhard i landet. Alle lavprisselskapene opererer der, sier han.

– Det som er viktig, er at effekten på likviditeten bare kommer til å være 200– 300 millioner. Selvsagt er det irriterende. Det er dårlig for SAS, men det er ikke livstruende for selskapet, sier den danske SAS-analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank til NTB.

Over 100 flygninger lørdag blir rammet av konkursen. Det spanske utviklingsdepartementet sier i en uttalelse at Spanair må oppfylle alle sine forpliktelser overfor passasjerene og legger til at de koordinerer alternativ transport for passasjerer som rammes, skriver AP.

Rammer 400 nordmenn lørdag

– Vi beklager og beklager til alle som er berørt av denne situasjonen, men takker for forståelse og støtte fra luftfartsmyndighetene og andre flyselskaper som vil bistå med alternativ transport av passasjerene, skriver selskapet i en melding, ifølge La Razon.

Ifølge flysporingstjenesten flightradar24.com, var et Spanair-fly som var på vei fra Barclelona til København ved 22-tiden fredag kveld ventet å bli selskapets siste i trafikk. I fjor fløy Spanair, som er Spanias femte største flyselskap, over 11 millioner passasjerer.

Lena Pettersson i Star Tour

– JOBBER MED LØSNING: – Vi jobber med å få til alternative løsninger for kundene. De må forholde seg til den informasjonen de får fra oss på SMS, sier Lena S. Pettersson i Star Tour

Flyselskapet har tolv utenlandsruter, blant dem ruter til Danmark, Norge og Sverige. Det flyr blant annet norske charterturister.

Ving, Apollo og Star Tour skulle etter planen fly til sammen rundt 400 turister med et Spanair-fly fra Gran Canaria til Tromsø lørdag.

– Flyet skulle etter planen ta med seg 69 passasjerer fra Tromsø og returnere til Gran canaria. Vi har alltid beredskap på plass, og ser nå på alternativer dersom situasjonen skulle tilsi det. Men vi har ingen løsning foreløpig, sier salgsdirektør Zachrisson i Ving til NRK.no.

Passasjerene på dette flyet oppfordres til å møte som normalt, inntil en eventuell annen beskjed foreligger.

– Vi har 63 passasjerer som skal hjem til Tromsø i morgen og 62 som skal til Gran Canaria. Passasjerene skal møte som normalt på flyplassen, og vi jobber nå med å finne en løsning. Vi kommer til å ta kontakt med alle berørte passasjerer og holde dem oppdatert på situasjonen, sier pressekontakt Helen Begby i Apollo til NRK.no.

– Vi jobber med å få til alternative løsninger for kundene. De må forholde seg til den informasjonen de får fra oss på SMS, sier Lena S. Pettersson i Star Tour til NRK.no.

Konkursspøkelset har lenge hengt over Spanair, men det var da Qatar Airways trakk seg fra forhandlinger om å kjøpe 49 prosent av aksjene fredag kveld alvoret startet. Turistmyndighetene i Katalona, som sammen med et investeringsselskap i Barcelona kjøpte aksjepostene fra SAS i 2009, gjorde det klart at man ikke kom til å skyte inn friske penger i flyselskapet.