Hopp til innhold

Sjekk nøye hva du bestiller

Forbrukerombudet ba i vår Ryanair slutte med automatisk avkryssing av tilleggstjenester når du bestiller flybilletter. Det eneste som har skjedd er at prisen på tilleggstjenestene har steget.

Ryanair

Når du bestiller flybillett hos Ryanair velger Ryanair automatisk for deg at du vil betale ekstra for å gå ombord i flyet først.

Foto: Faksimile: Ryanair.com

Dette kan sammenlignes med at du blir møtt på supermarkedet av en handlevogn full av varer, og må ta ut det du ikke vil ha.

Seksjonsssjef Jo Gjedrem

Det er en kjent sak at det kan bli en dyrere fornøyelse enn du først trodde å kjøpe billigbilletter med fly.

De fantastisk billige billettene er vanskelige, ofte nesten umulige, å finne. Skatter og avgifter kommer susende inn fra sidelinjen, eller plutselig har du bestilt tilleggstjenester du slett ikke ønsket. Og det syndes fra mange flyselskaper. Men:

- Ryanair er verstingen, konstaterer seksjonssjef Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet .

Les: Ryanair stengjer nettsida si

Les: Ryanair for retten i Sverige

Ryanair Boeing 737-800

Ryanair holder Forbrukerombudet sysselsatt.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Lovbrudd hos tre flyselskap

Forbrukerombudet har undersøkt om utenlandske flyselskaper oppfyller norske myndigheters krav, og avdekket klare lovbrudd hos tre utenlandske selskaper: Finske Blue 1, Austrian Airlines og Ryanair.

Det finske og det østerrikske flyselskapet har endret sin praksis etter at Forbrukerombudet varslet de lokale forbrukermyndighetene i de respektive landene.

Så lett var det ikke med irske Ryanair. Etter tidligere å ha blitt tvunget til å fjerne automatisk avkrysning for avbestillingsforsikring, har selskapet innført automatisk avkrysning for prioritert boarding i stedet.

Forbrukerombudet mener dette er et urimelig vilkår, og ba irske forbrukermyndigheter be Ryanair om å endre sin praksis.

Det er har de nå forsåvidt gjort: Prisen for den automatisk avkryssede tilleggstjenesten har økt fra 50 til 80 kroner.

Håper på EU-hjelp

- Slike tilleggstjenester skal forbrukerne velge aktivt selv, uansett hva det koster, sier seksjonssjef for transport hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

Men Ryanair er ikke enige.

- Det er ingen umiddelbar løsning i sikte på saken, sier Frode Elton Haug.

Den uttalelsen støttes av Ryanairs Nord-Europasjef:

- Vi kommer ikke til å endre praksis, sier Wilhelm Hamilton i Ryanair.

- Forbrukerfiendtlig

Lavprisselskapet er på sin side oppgitt over Forbrukerombudet.

- Det norske Forbrukerombudet er den mest forbrukerfiendtlige forbrukerorganisasjonen i Europa. De går konsekvent etter lavprisselskapene og lar de store selskapene som SAS slippe unna, sier Wilhelm Hamilton.

Men Haug håper på hjelp fra EU etter hvert. De jobber med nye regler for luftfarten. Disse skal 2.gangsbehandles nå før sommeren.

- Det ligger an til at det vil komme en ny regel som gir et klart forbud mot at du aktivt må velge bort tilleggsstjenester. Da må eventuelt Ryanair gi seg, sier Haug.

Gebyr for å sjekke inn

Ryanair har også innført et innsjekkingsgebyr på 80 kroner per person. Dette kan du unngå hvis du sjekker inn på nettet, men det er mange ting som kan hindre at du får lov til nettopp dét:

  • Passasjerer som reiser med bagasje, musikkinstrumenter, sports- eller barneutstyr
  • Barn i alderen 14 til 18 år som reiser alene
  • Passasjerer som reiser med små barn
  • Hvis du reiser med bevegelsesutstyr (barnevogn, rullestol etc)
  • Passasjerer med bevegelseshemming (blind/synshemmet - også om man reiser sammen med en seende)
  • Blinde/synshemmede som reiser med førerhund
  • Hvis du trenger assistanse på flyplassen
  • Hvis du reiser fra Italia til Storbritannia
  • Hvis mer enn ni passasjerer reiser sammen
  • Passasjerer som reiser
  • Passasjerer som har bestilt reise sammen med noen som faller innenfor en av de ovenstående kategoriene

Dette kan bli et tema til høsten når Forbrukerombudet trekker Ryanair for markedsføringsdomstolen.

- Ryanair hevder å være billigst, og da må de kunne vise det i alle sammenhenger. Da gjelder for eksempel også hva sluttsummen blir for en gjennomsnittsreisende, sier Gjedrem.

Da kan det vise seg å ikke være nok at man har noen ekstremt billige flybilletter.