TØFF KONKURRENT: Lidl presser nå prisene i hele dagligvaremarkedet. Og flere utenlandske storkjeder kan kommer...
Årsaken er skjerpet konkurranse blant billigkjedene etter Lidls inntog. Det forteller leder for Rema Norge Geir Solstad.
- For første gang i REMAs historie opplever vi deflasjon, altså at vi har lavere priser ved utgangen av 2004 enn vi hadde ved utgangen av 2003. Dette tror jeg preger bransjen, sier Solstad.
Prisene i REMA har falt rundt 1 prosent, forteller Solstad. Men for noen varegrupper har prisfallet vært langt større.
- Frukt og grønnsaker er en av disse gruppene, og det samme gjelder øl og mineralvann. Vi har også en del på kjøtt, slik at vi samlet på hele sortimentet har en samlet nedgang på ca 1 prosent, sier Solstad.
Lidl-bølger
Lidls varslede ankomst skapte bølger i hele dagligvarebransjen i året som gikk. Ifølge førstelektor Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole reagerte kjedene akkurat slik Lidl ønsket.
- Lidl kan konkurrere på en ting, og det er pris. Det er klart at når de norske kjedene svarer med priser, så får Lidl dem akkurat der selskapet vil. De har bestemt seg for at de skal være billigst. Når de norske kjedene legger seg på dette, blir de skadelidende og får mindre fortjeneste. Men de hadde egentlig ikke noe valg, mener Blindheim.
Kommet for å bli
I kampen mot Lidl har ikke norske billigvarekjeder en sjanse, ifølge Blindheim. Lidl har bitt seg fast i flere land, og de er kommet for å bli. Selskapet har også store finansielle muskler når det gjelder å ta kampen opp med de norske kjedene.
- Før eller senere vil noen bukke under, og det vil være i favør av Lidl, sier Blindheim. Han tror at de som har sterke varemerker, som for eksempel REMA 1000, og de som har mest lojale kunder, vil klare seg. Han tror kooperasjonen vil klare seg godt, mens Norgesgruppen kan få problemer.
Blindheim mener at de norske kjedene blir "Mikke Mus"-kjeder sammenlignet med de store utenlandske kjedene. Han tror derfor at de på et eller annet tidspunkt blir nødt til å inngå et strategisk samarbeid. Han tror heller ikke at Lidl blir den siste utenlandske dagligvaregiganten som kaster øynene sine på Norge.
- Norske Mikke Mus-selskaper...
- Det vi har i vente, er mye mer alvorlig. Norge er et lite land, og blir trukket mer og mer inn i Europa. De store handelsgigantene kommer. Jeg tror at det eneste fornuftige å gjøre, det er å gjøre slik Stein Erik Hagen gjorde, at han bare solgte ICA til Ahold. Han kom seg ut av det med mange milliarder kroner før slaget har startet. For når de store kaster øynene sine på Norge, ja da spiser de slike som Stein Erik Hagen til frokost, sier Blindheim.
Solheim tror Blindheim tar litt hardt i, og venter ikke at det blir deflasjon neste år også.
- Det har ikke bransjen råd til, sier Solheim.