I tillegg er økningen nesten tre ganger så stor som økningen i varehandelen generelt, skriver Vårt Land.
Roser er den mest solgte varen av rettferdig handel-produktene, tett fulgt av kaffe og bananer. Størst prosentvis økning har snacks.
- Les:
Midt på treet
Ifølge daglig leder for stiftelsen Fairtrade Max Havelaar Norge, Erik Hager, er målet nå å omsette for en halv milliard kroner innen to år er gått.
– Selv om det er sterk fokus på lavpris i varehandelen, virker det som folk mener de bør ha råd til Fairtrade-produkter, sier han til Vårt Land.
Norge lå tidligere helt i bunnen på den internasjonale Fairtrade-statistikken. I dag ligger vi midt på treet, ifølge Hager.
– Kunden føler seg bra
Han mener suksessen ligger i at merkeordningen på en enkel måte gjør at forbrukerne kan bidra til å gjøre verden bedre.
– De ser de kan få gode produkter og samtidig bidra, sier Hager.
Rettferdige varer er varer som er merket slik at kundene skal kunne være sikre på at produsentene av varene er sikret rettigheter som minstelønn og sykelønn og en rettferdig pris for produktet.
Merkeordningen ble innført i Norge i 1997. Blant initiativtakerne var Den norske kirke og Kirkens Nødhjelp.