Ifølge ESA hindret Posten gjennom produktet Post i Butikk konkurrenter å etablere seg på markedet.
– Vi kommer til å anke denne boten rett og slett fordi vi er uenig i ESAs avgjørelse og ønsker å få prøvd dette for EFTA-domstolen, sier konsernsjef i Posten, Dag Mejdell, til NTB.
Etter åtte års gransking slo EFTAs kontrollorgan i juli fast at Posten i kraft av sin dominerende stilling hadde misbrukt sin markedsmakt og dermed brutt artikkel 54 i EØS-avtalen.
Posten fikk derfor ESAs første bot noensinne, og beløpet ble satt til 102 millioner kroner. Fristen for å anke avgjørelsen gikk ut tirsdag ettermiddag.
– Å misbruke markedsmakt og hindre konkurranse, strider mot våre verdier og det vi ønsker å stå for, og det er derfor alvorlig at vi blir anklaget for dette, sier Mejdell.
Erstatningskrav
Posten Norge ble klaget inn for ESA av den tyske giganten Deutsche Bahn. Datterselskapet Schenker Privpak driver med distribusjon, og striden dreier seg om avtaler Posten Norge inngikk med butikkjeder og kiosker om kun å levere pakker fra Posten.
Schenker Privpak krevde i fjor vår nesten en halv milliard kroner i erstatning fra Posten Norge. Selskapet mener Posten har hindret Schenker i å bygge opp et landsdekkende nettverk for pakkepost.
– Ville dere ha anket også dersom det ikke lå et erstatningssøksmål på en halv milliard på bordet?
– Ja, det ville vi gjort fordi vi er fundamentalt uenige med ESA, sier konsernsjef Mejdell til NTB.
Eksklusivitet
Det var kravet om eksklusivitet i avtalene med butikkjedene ESA reagerte på.
– Det var ikke noe ønske om å ekskludere andre aktører. Bakgrunnen var både en kommersiell vurdering og en helhetsvurdering av risiko ved omlegging til Post i Butikk.
Posten mener fortsatt at denne type klausuler var lovlige og ikke på noen måte ulovlig hindret konkurranse, sier Dag Mejdell.
Han peker på at det i Norge finnes over 30 000 butikker hvor man kan levere ut pakker, og at Posten kun er til stede i ca. 1.200 av dem. Avtalen var virksom i perioden 2000 til 2006, da kravet til eksklusivitet ble opphevet.
Begrenset konkurransen
– Vi mener dette har begrenset konkurransen i dette markedet over en periode på nesten seks år, sa Per Andreas Bjørgan i ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling i sommer.
Ifølge ESA har norske forbrukere tapt på at Posten sikret seg eneretten.
Behandlingen av en slik sak i EFTA-domstolen tar normalt ett års tid.
I fastsettelsen av boten la ESA til grunn faktorer som Postens salg i markedet det siste året før overtredelsen ble rettet opp, overtredelsens art, Postens markedsandel og både den geografiske utbredelsen og varigheten av overtredelsen.