Hopp til innhold

Politikerne gir mindre til bussen

Politikerne snakker stadig om at kollektivtilbudet skal bli bedre, men nye tall viser at fylkene gir mindre penger til rutetrafikken.

Buss
Foto: Thomas Sørensen

Terje Sundfjord

Terje Sundfjord

Foto: Transportbedriftenes Landsforening

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at støtten til kollektivtrafikk i byområder ble redusert 1,3 prosent - eller 19 millioner kroner.

Dårligere tilbud

Kuttene førte til et dårlige tilbud for de reisende. Bussene kjørte kortere og tallet på såkalte vognkilometre og setekilometre gikk ned. 

Tallene viser at fylkene holdt igjen pengestøtten til lokal rutetrafikk, sier fagsjef Terje Sundfjord i Transportbedriftenes Landsforening.

- Spesielt i byområdene har det offentlige tjenestekjøpet gått ned, fra 2005 til 2006, sier han.

Erik Lahnstein

Erik Lahnstein

Foto: Sven Erik Dahl/Samfoto

Var satsningsområde

Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet liker dette dårlig. Kollektivtrafikken var nemlig et satsingsområde for den rødgrønne regjeringa fra starten av.

- Det er jo rett og slett ganske problematisk fordi vi er avhengig av gode kollektivtilbud, sier han.

Koster penger

Men skal kollektivtilbudet bli bedre, slik politikerne lover, er ikke Terje Sundfjord i Transportbedriftenes Landsforening i tvil om at det koster penger.

- Hvis man skal få økt kollektivtilbud så må vi ha flere avganger, så må man ha flere busser og for å få flere busser så må man kjøpe mer trensporttjenester.