Styreleder Harald Arnkværn. Foto: Ørn E. Borgen, Scanpix
Styreleder Harald Arnkværn sier imidlertid at den eksterne granskingen av polets innkjøpsrutiner er avsluttet.
Vinmonopolets styre fikk onsdag en redegjørelse om rapporten som advokat Erling Grimstad har utarbeidet.
– Det er ikke grunnlag for reaksjoner mot flere ansatte, men rapporten har avdekket en del systemsvikt, særlig på innkjøpssiden. Her er det satt i verk en del tiltak, og flere vil komme, sier Arnkværn.
Han vil ikke si noe om hvilke leverandører polets ledelse nå skal gå nærmere etter i sømmene.
Grøholt er lettet
Administrerende direktør Grøholt sier at granskingen har vært grundig.
– Jeg er svært glad for at det ikke blir nødvendig med flere personalreaksjoner, men det er påpekt svakheter og svikt i systemene. Det skal vi korrigere. Hele organisasjonen skal lære av det som er skjedd. Jeg tror alle ansatte puster lettet ut over denne rapportens konklusjon, sier Grøholt til NTB.
Arnkværn sier at tidligere reaksjoner mot ansatte blir opprettholdt. To personer er oppsagt, mens tre er forflyttet. Begge de oppsagte og en av de forflyttede nekter å godta dette, og sakene havner nå i retten.
Grimstad sier imidlertid at det er snakk om markante og gjentatte brudd på det etiske regelverket.
I rapporten sier han at det ikke er belegg for å hevde at det hersker en ukultur i Vinmonopolet, i betydningen systematiske og omfattende regelbrudd som er sosialt akseptert.
Slappe reaksjoner
– Årsakene synes å være utydelig eller mangelfull kommunikasjon internt og manglende oppfølging eller reaksjon fra ledelsen i Vinmonopolet, heter det.
Grimstad påpeker også at det har vært altfor få reaksjoner mot ansatte som har hatt irregulær kontakt med leverandører.
Smøresaken startet med at en oppsagt selger hos Ekjord AS anklaget sitt gamle firma og toppsjef Nils Ekjord for å smøre polansatte med turer og vin til fester.
Opprullingen av Ekjord-saken førte til inndragning av selskapets leveringslisens i tre måneder. Vedtaket i Sosial-og Helsedirektoratet er påklaget og foreløpig ikke iverksatt.
Leverandørene fornøyd
Vin og Brennevinsleverandørenes Forening er svært fornøyd med konklusjonen om at det ikke eksisterer en smørekultur mellom ansatte i Vinmonopolet og leverandørene.
– Granskingen viser at Ekjord-saken var et enkelttilfelle. Dette har vært en stor belastning både for leverandørene og Vinmonopolet. Vi er glad for at rapporten som med ett unntak fastslår at forholdet mellom leverandørene og Vinmonopolet har fungert etter intensjonen, sier foreningens formann, Pål Atle Skjervengen.