Til sammen 1,5 millioner abonnenter har reservert seg mot telefonselgere. Samtidig oppgir 84 prosent av dem som har reservert seg, at de blir plaget av telefonselgere til tross for reservasjonen.
– Undersøkelsen viser store mangler ved dagens reservasjonsordning, og bransjens manglende respekt for ordningen forteller noe om deres holdning til regelverket, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.
Ønsker ny ordning
Kun 6 prosent av de spurte svarer at de ikke har reservert seg, fordi de faktisk ønsker å bli oppringt av telefonselgere.
De aller fleste er imidlertid negative til telefonsalg, og ønsker å være reservert mot henvendelser fra telefonselgere.
Telefonselgernes bransjeforeninger NORDMA og HSH mener løsningen er å innføre en autorisasjonsordning. Men Forbrukerombudet har liten tro på dette.
Forbrukerombudet mener løsningen heller kan være en ordning der man på forhånd må samtykke til å motta henvendelser fra telefonselgere.
– Det framstår som lite hensiktsmessig å kreve at forbrukerne aktivt må reservere seg i et register nesten alle ønsker å stå i og som bransjen i utstrakt grad viser manglende vilje eller evne til å respektere, sier Thon.
Du kan registrere deg mot uønsket reklame og telefonsalg på
nettsider.