Den tyske lavprisgiganten har fått, eller er nær ved å få, klarsignal for 33 butikker fra Mysen i sørøst til Mosjøen i nord. Ytterligere 31 butikker planlegges, i tillegg har Lidl for over 20 andre tomter eller områder landet rundt.
- Vi har aldri sett en lignende lansering i Norge. Lidl går inn med full tyngde fra dag én, sier førsteamanuensis Håvard Hansen ved Handelshøyskolen BI til Dagsavisen.
Kjeden, som eies av det tyske Schwartz-konsernet, omsatte for utrolige 200 milliarder kroner i 2002, og åpner hundrevis av butikker hvert eneste år. De siste årene har satsingen vært særlig stor i Øst-Europa og Norden.
- I utgangspunktet er Norden for tynt befolket, men nå har man dekket store deler av Europa. I Frankrike har man for eksempel over 1.000 butikker. Dermed går man til utkantene, ier Geir Myklebust, en av Norges fremste eksperter på dagligvarebransjen, til Dagsavisen.
- Vil lykkes
Han har tro på at Lidl vil lykkes i sin kostnadskrevende strategi.
- Mange steder taper de penger de første årene, som for eksempel i Finland og Spania. Men fordi kjeden er så stor, har man råd til å subsidiere driften i ti år før man begynner å tjene penger. Hittil har man lykkes nær sagt overalt, og dem som måtte tro at Lidl blir en døgnflue i Norge må definitivt tro om igjen, understreker Myklebust.