Pengene brukte NSB til å betale drosjer og buss som ble brukt når togene var forsinket eller innstilt.
– Bedring koster
– Økningen fra året før er på 60 millioner kroner, og den er i det vesentlige knyttet til de planlagte arbeidene på Jærbanen, sier informasjonssjef Preben Colstrup i NSB persontog til Aftenposten.no.
Totalt 170 milioner av de 250 millionene avvikene kostet skyldes planlagte anleggsarbeider for å gjøre infrastrukturen bedre.
Forsinkede reisende har krav
Alle NSB-reisende har krav på alternativ transport om toget blir vesentlig forsinket.
– Har du en reise til Oslo Lufthavn Gardermoen, Værnes eller Torp lagt inn en tilstrekkelig margin og forsinkelser gjør at du likevel ikke rekker flyet ditt, kan du få overnatting og ny flybillett på vår regning, sier konsernadvokat Otto S. Roheim.
Siden 1. februar i fjor har NSB dekket alternativ transport ved vesentlige forsinkelser uansett om det er konduktørmangel, brudd i kjøreledningen eller skinnekrøll som er årsak til forsinkelsene.
Jernbaneverket bidrar med beskjedne 1,5 millioner kroner av dette.