Nå er det like mye optimisme i husholdningene som før finanskrisen, men kjøpefesten uteblir. Det viser forventningsbarometeret som Finansnæringens Fellesorganisasjon offentliggjør i dag.
Vil ikke tømme lommeboka
Dagens forventningsbarometer viser folk har større tro på egen lommebok nå enn for tre måneder siden. Men husholdningene har altså likevel ingen planer om å tømme lommeboka.
LES:
– Ola og Kari er gode økonomer. De vil både spare og øke forbruket nå. Vi tror derfor ikke det blir noe ny kjøpefest. Og det mener vi er klokt å benytte den relativt gode situasjonen til å styrke sin egen økonomiske stilling, sier administrerende direktør Arne Hyttnes i Finansnæringens fellesorganisasjon.
– 2009 ble et mye bedre år enn fryktet, noe som åpenbart har gitt husholdningene større trygghet. Målingen denne gangen viser at husholdningene er styrket i troen på egen økonomi det nærmeste året, mens tiltroen til landets økonomi fremover er omtrent uendret sammenlignet med forrige måling på tampen av fjoråret, sier administrerende direktør Arne Hyttnes i Finansnæringens fellesorganisasjon.
Tallene at husholdningenes optimisme er omtrent på samme nivå som for to år siden, altså før finanskrisa virkelig satte inn i Norge. Da hadde Norge hatt en sammenhengende periode på over fire år med meget høy optimisme, men våren 2008 begynte kurven på forventningsbarometeret å peke nedover.
Lav inntekt - mest optimistisk
Optimismen øker mest hos dem med lavest inntekt. Hyttnes mener det kan ha sammenheng med at arbeidsledigheten ikke har blitt så stor som man fryktet under finanskrisen, og at rentenivået er lavt og stabilt.
Forventningsbarometeret lages av Finansnæringens hovedorganisasjon hvert kvartal for å prøve å spå inn i framtida. Den har målt husholdningenes forventninger til egen og landets økonomi siden 1992 og frem til i dag.
– Arbeidsledighetstallene er uendret siden forrige måling, og investeringstallene fra industrien som nylig kom var ikke så positive som forventet. Økonomien har bedret seg, men vi har mange usikre faktorer som kan spille inn, sier Hyttnes.
– Det virker derfor fornuftig at folk er avventende til hva som skjer fremover og ikke bruker eventuelle inntektsøkninger til å sette i gang en ny kjøpefest, legger han til.