Hopp til innhold

Fikk ikke betalt med bankkort

Bankterminalene og minibankene til en rekke store banker slet i påskehandelen.

Betalingsterminaler

Det er problemer med minibanker og betalingsterminaler fra nord til sør i Norge.

Foto: J. McDougall / Scanpix/AFP

Onsdag før påskehøytiden er en av høytidens største handledager. En teknisk svikt førte imidlertid til at kunder over hele landet hadde problemer med å bruke minibanker og kortterminaler.

Har du opplevd problemer? Fortell om det nederst i saken.

En rekke av terminalene til EDB Business Partner, som tar seg av en stor del av transaksjonene til blant annet Skandiabanken, Sparebank 1 og Nordea, slet.

Problemet er registrert fra Sandnes i sør til Vadsø i nord.

Ba kunden åpne konto i kolonialen

Tom Nilsen skulle ta ut penger i minibanken i SR Bank for å påskehandle. Der fikk han melding om at det ikke var kontakt mellom terminalen og banken.

– I banken bekreftet de at det var problemer. De bad meg om å forsøke å opprette en kundekonto i butikken slik at jeg kunne handle på kreditt fordi det var problemer med kortet. Slik skal det vel ikke være? Det er jo siste virkedag før påske, og det er ikke så lenge til butikkene stenger for dagen, sier Nilsen til NRK

Han forteller at naboen hadde opplevd akkurat det samme da han skulle påskehandle før høytiden.

Bekrefter problemer

Informasjonssjef Thomas Sevang i Nordea sier han er kjent med problemene med terminalene.

– Det kan jeg bekrefte, og det gjelder alle som bruker betalingssystemet til EDB Business Partner, sier Sevang.

Kom til hektene ut på ettermiddagen

Onsdag ettermiddag meldte EDB Ergo Group at trafikken var tilbake i normal fart.

– Det var tilfeldig at problemene dessverre oppsto på denne dagen, når mange trenger å handle før påsken. Det er et stort transaksjonsvolum i dag, vi overvåker situasjonen nøye og håper vi unngår ytterligere problemer, sier Geir Remman, konserndirektør for kommunikasjon i EDB Ergo Group.

Han beklager ulempene dette skaper for kundene i bankene som er berørt.