Hopp til innhold

Blir dyrere å fly

Regjeringen har vedtatt at norske flyselskaper må kjøpe klimakvoter for dekke sine utslipp. Regningen må de reisende være med på å ta.

SAS-fly
Foto: Johan Nilsson, Arkivfoto: Johan Nilsson / SCANPIX, Foto: Arkivfoto: Johan Nilsson / SCANPIX / SCANPIX

Miljøverndepartementet opplyste i går at Norge slutter seg til EUs vedtak og tar utslipp fra luftfart inn i kvotesystemet.

– Dette er et stort skritt i riktig retning. Vårt håp er at enda flere land blir med i lignende systemer, slik at vi kan få en global pris på utslipp fra luftfartssektoren, sa miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.

Kvoteplikten gjelder i Norge fra 1. januar 2012, opplyser Miljøverndepartementet til nrk.no.

Økte billettpriser

Det betyr at flyselskapene får noen kvoter gratis som skal tilsvare en andel av hvor mye de flyr i 2010, men dersom de trenger flere kvoter for å dekke utslippene sine, må de kjøpe dem.

Dette blir en kostnad som skal finansieres - og regningen går hos noen selskaper delvis til de reisende.

– Dette er en kostnad som hvilken som helst annen kostnad. Vi er nødt til å finne dekning, delvis gjennom økte billettpriser, og resten på andre kostnadskutt, sier Niels-Eirik Nertun, miljødirektør i SAS-konsernet.

Han mener imidlertid det ikke vil dramatiske endringer i billettprisene.

– Vi ser for oss at det på Europa-billetter er snakk om en økning på opptil 50 kroner, sier Nertun.

Til tross for at kvotekravet fører til økte kostnader, mener Nertun ikke at dette er dårlig nytt for SAS.

Anne-Sissel Skånvik

Anne-Sissel Skånvik lover at Norwegian ikke skal sette opp prisene.

Foto: Norwegian

– Vi er positive til dette. Det er et forutsigbart og enhetlig system, og det er den mest kostnadseffektive måten å styre mot en miljømål, sier han.

– Positivt

Også kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, er positiv til de nye kravene.

– Vi er positive til at det stilles miljøkrav i luftfarten, sier hun.

I motsetning til hos SAS, lover Skånvik at klimakvote-regningen ikke skal sendes til de reisende.

– Nei, vi vil ikke øke prisene, det er vi helt klare på. Innen få år har vi byttet ut hele flyparken med nye fly som reduserer drivstoffutgiftene og utslippene våre betraktelig.