Blant de merkene som er hardest rammet er Volvo og Saab.
General Motors' salg falt 53 prosent, Fords falt 48 prosent og Toyota, Nissan og Honda meldte om en nedgang i salget på 37 til 38 prosent.
Dermed går det mot det verste året for bilindustrien i USA på over 27 år.
Skeptiske forbrukere
Selv med store rabatter og lave renter på billån lyktes det ikke å få skeptiske forbrukere til å kjøpe nye biler.
Tallene kaster en mørk skygge særlig over General Motors' og Chryslers håp om å overleve, siden de trenger et robust salg for å supplere de 17 milliarder dollar de har fått i lån av staten for å holde hodet over vann. Chryslers tall var ikke ventet å bli bedre enn de andres.
Volvo og Saab
Volvo og Saab måtte registrere enda kraftigere nedgang enn de fleste andre merkene. Ford-eide Volvo solgte 55 prosent færre biler i februar i år målt mot i fjor, og GM-eide Saab solgte 59 prosent færre biler.
Verst rammet av alle merkene var drivstofftørste Hummer, som fikk en nedgang på 69 prosent. GM har allerede gjort det klart at de vil kvitte seg med Hummer som ledd i restruktureringen de må gjennomføre.
Blant de få som har greid seg bedre, er lille Honda Jazz, som falt 2 prosent, og Subaru som hadde en økning på 1,5 prosent. Også Hyundai greide seg med en nedgang på bare 1,5 prosent.
Reduksjon
De svake salgstallene gjør at både Ford og General Motors må redusere produksjonen med henholdsvis 38 og 34 prosent i annet kvartal i år. Ford mener de har penger nok til å klare seg gjennom krisen og har derfor ikke tatt imot hjelp fra staten.
Bilprodusenter og analytikere har spådd at salget vil ta seg opp igjen mot høsten, men de er ikke lenger så sikre på det siden den økonomiske krisen ikke viser noen tegn til å gå over.
Kraftig økende arbeidsløshet, et ras på børsene og synkende boligpriser gjør at folk beholder sine gamle biler lenger eller kjøper brukt framfor nye biler.