Hopp til innhold

Ber Kredittilsynet granske bankene

Finansministeren er lei av at bankene selger dårlige sparepakker. Kristin Halvorsen ber Kredittilsynet om å gå bankene etter i sømmene for å se om de lurer kundene.

Sparegris
Foto: MICHAEL PROBST / AP

- Jeg er redd for at det her er mange som ikke har fått noen informasjon fra bankene om hva de har begitt seg inn på, sier hun til NRK.  

Bankene er blitt kritisert for å ha tilbudt kundene sparing i spesielle fond, garantert mot tap.

Gebyrene har ofte vært så høye at kundene likevel har gått i minus.

Eldre mennesker og  innvandrere som er dårlige i norsk, får så kompliserte sparetilbud at selv selgerne ikke forstår dem.

Sparer med dyre lån

I tillegg har sparingen ofte vært lånefinansiert med høye renter.

Forbrukerombudet spør om slike produkter i det hele tatt kan kalles sparing, når muligheten for avkastning er svært liten.

- Det vi må få et svar på, er hvordan bankene og finansinstitusjonene kan ha utviklet, markedsført og solgt produkter som dette når de sannsynligvis har sittet med en fasit som sier at mulighetene for å tjene penger, er veldig liten, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.  

- Det skal ryddes opp 

Informasjonsdirektør i Finansnæringens Hovedorganisasjon, Leif Osland, vedgår at slike spareprodukter er komplisert, og at det nå skal ryddes opp.

- Nå skal kompetansen på rådgivning bli bedre. Det er viktig for å få tilfredse kunder at det gis gode råd, sier Osland.