Hopp til innhold

Sletter gjelden til lånekunde

Dnb Nor bøyer av for vedtaket til Banklagenemda. Dette åpner for en rekke krav mot banker som har latt folk låne mer penger enn de greier å betale tilbake.

DnB NOR
Foto: Heiko Junge / Scanpix

Kommunikasjonsdirektør i Dnb Nor, Aud-Helen Rasmussen, innrømmer at denne kunden aldri skulle fått så stort lån.

- I denne konkrete saken så velger vi å slette lånet. Vi har kun tatt det forbehold at om kunden i fremtiden selger leiligheten og selger leiligheten så skal overskuddet av et mulig salg gå til nedkvittering av gjelden, forteller Rasmussen.

Seks ganger inntekten

Dampsaga borettslag

Dampsaga borettslag.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Paret som nå får slettet gjelden hos Dnb Nor kjøpte leiligheten i Dampsaga borettslag på Lillehammer for to år siden.

Dnb Nor ga dem et lån på 600.000 kroner på toppen av en fellesgjeld på to millioner kroner, selv om det unge paret hadde lav inntekt.

Da renta steg klarte de ikke å betjene en gjeld som var seks ganger større enn lønningsposen.

LES: Vil hindre gjeldsfeller

Dnb Nor innrømmer at de andre tretten beboerne i dampsaga nå har en bedre sak.

- Er det gjort feil i forhold til dampsaga og de øvrige sakene så vil vi forholde oss til det og ta ansvar for det, sier Rasmussen fra Dnb Nor.

Mange sliter

Norges bank la nylig frem tall som viser at sju prosent av norske husholdninger har så stor gjeld at de sliter med å betjene den, selv om de lever sparsommelig.

Men Aud-Helen Rasmussen er ikke redd for at kravene nå skal tårne seg opp. Hun benekter at Dnb Nor har vært for ivrige etter å låne ut penger.

- Så langt vi har grunn til å se nå så kan vi ikke se at vi har en systematisk svikt her, sier hun.

Direktør i Kredittilsynet Bjørn Skogstad Aamo har lenge advart mot at bankene har latt folk låne seg opp over pipa.

- Bankene som har gitt høye lån har et klart medansvar for å hjelpe personer som får betalingsproblemer, mener Aamo.

- I en del tilfeller så burde bankene ha frarådet lån. I andre tilfeller så må de bistå de personer det gjelder, på slik måte at problemene kan bli begrenset, hevder Aamo videre.

Ring banken din

Aud-Helen Rasmussen i Dnb Nor ber folk som ikke klarer å betjene gjelden sin ta kontakt så fort som mulig.

- Hvis noen av våre kunder havner i økonomisk trøbbel så er vi absolutt interessert i å komme i dialog med de så fort som mulig, avslutter Rasmussen.