Hopp til innhold

10.000 bompengeklager i uka

Forbrukerrådet etterlyser en egen bompengenemnd, etter at omleggingen av faktureringen for bomstasjonene i Oslo-området har ført til klagestorm fra bilistene.

Bompenger

Automatfakturering av bompenger har utløst klagestorm.

Foto: Knut Opeide

Fjellinjen er Norges største bompengeselskap. Ifølge P4 mottok de i perioder i fjor opptil 10.000 klager i uka. Fortsatt strømmer klagene inn. Tall kanalen har hentet inn viser at selskapet for tiden har 2.500 klagesaker til behandling.

Norske bompengeselskaper krever inn en skatt på vegne av myndighetene, men er organisert som private selskaper. Dermed er de ikke underlagt Riksrevisjonen eller det samme regelverket som kommunene, fylkeskommunene og staten er. Forbrukerrådet har heller ingen hjemmel til å gå videre med saker mot disse
selskapene.

Martin Halsos i Forbrukerrådet mener det er på tide med en egen
bompengenemnd.
– I dag er den eneste eksterne klagemuligheten det lokale veikontoret. Problemet er at det i mange tilfeller er ansatte i bompengeselskapet selv som er saksbehandlere i det lokale veikontoret, sier Halsos til P4.

Fjellinjen sier at de jobber med å redusere klagebunken. Selskapet har ikke anledning til å kommentere spørsmålet om en egen bompengenemnd.