- Kina vil tape på Beijing-OL

Kina må tape enorme summer på Beijing-OL, mener sponsor-ekspert. Tidenes dyreste OL koster svimlende 210 milliarder kroner.

Bilder fra generalprøven på åpningsseremonien i Beijing
Foto: BULLIT MARQUEZ / AP

I framtida vil det være kun et fåtall land og byer som vil klare det økonomiske løftet et OL har utviklet seg til å bli.

- Hvis man skal begynne å tenke i 200-milliardersklassen, blir det ikke mer enn 20land i verden som har anledning til å arrangere OL, sier Hans Mathias Tjømøe, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Koster 150.000 i sekundet

OL i Beijing koster Kina omlag 210 milliarder kroner, og er det dyreste OL som noensinne er arrangert.

Hans Mathias Tjømøe er ekspert på å beregne effekt av sponsing til idrett og idrettsarrangementer. Han er kritisk til nytten av å bruke så mye penger som man nå gjør i Kina.

- Dette blir moro i 16 dager til en svimlende sum, og jeg lurer på om det egentlig lønner seg, sier Tjømøe.

Beijing-OL koster altså mer enn 150.000 kroner pr. sekund i de 16 dagene lekene varer.

Beløpet er tre ganger så mye som OL i Athen kostet for fire år siden. For dette beløpet kan du få 70 norske operahus. Eller du kan kjøpe samtlige aksjer i to av Norges største selskaper, Hydro og Telenor.

Ingen beviste ringvirkninger

Både etter vinter-OL på Lillehammer i 1994, og etter sommer-OL i Sydney i år 2000, ble det forsket på effekten og virkningene av å arrangere et slikt stort mesterskap.

Ekspertene er skeptiske til de som hevder at effekten for arrangørlandet er positiv. For konklusjonen av forskningen er nedslående.

- Motivasjonen for å arrangere et OL; at det skal gi ringvirkninger etter at OL er over, er ubegrunnet, fastslår Tjømøe.

Havner i Kina

Den enorme pengemaskinen OL er blitt, styres av IOC, Den internasjonale olympiske komitè.

IOC selger sponsor- og TV-rettigheter, men beholder ikke inntektene fra dette selv - mer enn 90 prosent tilfaller arrangørlandene.

Ifølge tidsskriftet Mediaweek betaler TV-selskapene nærmere ni milliarder kroner for å sende bilder til i alt 220 land.

Sponsorene betaler på sin side rundt fem milliarder for å profilere seg under sommerlekene.

- Jeg har problemer med å forstå at så store summer kan betale seg, i og med at sponsorene er bundet på hender og føtter med tanke på hva de kan gjøre, sier Tjømøe.

Hvor mye kineserne tar inn i billettinntekter er ikke kjent, men uansett er det staten som må betale den største delen av regninga.

- Mesteparten av disse pengene betales av skatteyterne, sier Tjømøe.