Med appelsingule biler og store reklametavler er Los Angeles første sted ut når Solo, prøver seg på et framstøt i USA.
Daglig leder Joakim Sande har klokkertro på at amerikanerne kommer til å like den norske brusen, skriver Dagbladet.
Dyr markedsføring
– Vi vil nå mange millioner amerikanere gjennom godt, gammeldags norsk dugnadsarbeid, sier Sande, som sier at selskapet har lagt et betydelig beløp i markedsføringssatsingen.
«Shocking but true: The world's best soda is yellow. And Norwegian,» lyder slagordet på bannerne som er satt opp på Sunset Boulevard i filmhovedstaden denne uka.
Sande har selv delt ut soloflasker på sentrale steder i Los Angeles denne uka. I første omgang er prosjektet et markedsframstøt for å skape blest om Solo og lodde stemningen.
– Naturlig å starte i drømmenes by
Solo har vært på det norske markedet i 77 år. Nå er målet å ta verden med storm.
– Den som intet våger, intet vinner. Det føles naturlig å starte kampen om berømmelse her i drømmens by, sier daglig leder i Solo, Joakim Sande.
Går alt etter planen vil flere millioner amerikanere eksponeres for Solos «David mot Goliat»-kamp i Amerika.
– Jeg har hatt med meg Solo på reiser i hele verden, og det er ingen grunn til at Brad Pitt ikke skal elske den like mye som vi nordmenn gjør, sier Sande.
Mingler med kjendisene
Solo er hittil ukjent blant de fleste amerikanere. Foruten gigantiske billboards, har Solo delt ut tusenvis av flasker på ikoniske steder som Venice Beach, Hollywood Boulevard og Sunset Strip, og arrangert premierefest med den norsk-amerikanske filmstjernen Evan Ross som vert.
Det hele dokumenteres av den prisbelønte norske regissøren Lasse Gretland i samarbeid med Rhiannas musikkvideoprodusent Jil Hardin.
– Mottakelsen har vært helt uvirkelig. Å stå med Hollywoodstjernene under føttene og se blaserte amerikanere gå bananas fordi de digger brusen vår, er jo helt fantastisk. Det er så en voksen mann blir rørt, sier Sande.