– Svindelforsøkene blir stadig mer utspekulerte og får utseende som blir svært troverdig, sier direktør for sikkerhetsstaben i Skatteetaten, Ragna Fossen.
Skattemeldingsperioden er høysesong for uredelige avsendere av e-post og tekstmeldinger, som tilsynelatende gir seg ut for å være fra Skatteetaten.
– Det gjør at folk må være ekstra på vakt når det tilsynelatende kommer meldinger fra for eksempel oss i Skatteetaten med lenker eller innlogging, sier Fossen til NRK.
Ligner
Svindlerne sender ofte e-poster eller tekstmeldinger som har en utforming hvor logoer og utforming ligner den de gir seg ut for å være fra, forklarer Fossen.
Hun sier at Skatteetaten aldri sender lenker uoppfordret som du skal klikke deg inn på, eller ber om innlogging direkte.
– Vi etterspør heller ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene, sier Fossen.
Denne uken begynner Skatteetaten utsendelsen av rundt 5 millioner skattemeldinger. Og svindelforsøkene øker gjerne i akkurat denne perioden.
– Det er et økende omfang på phishingforsøk i Norge og globalt, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt forbedret. Likevel endrer også svindlerne taktikk og mange blir fortsatt lurt til å klikke på lenker, sier Fossen.
Yngste mest utsatt
I løpet av onsdagen har flere mottatt svindelmeldinger fra Skatteetaten. En av de NRK snakket med sier det var like før hen ble lurt.
– Jeg er jo veldig spent på om jeg får igjen på skatten, så når jeg fikk meldingen var det like før jeg gikk rett på, sier en tipser til NRK.
Kilden opplyser at det heldigvis var et par «røde flagg» i sms-en.
– Det står både «Hallo!» og «skatte-sentralen», så jeg skjønte at noe ikke stemte.
Ifølge en undersøkelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i 2023, er det de yngste som er mest utsatt for digital svindel.
Den viser at 39 prosent av de spurte i alderen 18–34 er blitt svindlet, mens det kun er 19 prosent av dem over 55 år.
– Vi oppfordrer imidlertid alle til å se opp for svindel, sier Fossen.