Hopp til innhold

SAS bytter ikke ut fartsmålere på Airbus

SAS fortsetter å bruke de samme fartsmålerne som de har på Airbus-flyene sine.

Airbus 340 300
Foto: SAS


Air France-flyet som styrtet 31.mai og forårsaket døden til 228 personer, var en Airbus A330-maskin. SAS bruker også Airbus-flyene A330 og A340 til sine interkontinentale destinasjoner.

LES OGSÅ: Air France-ulykken

Air France har besluttet å bytte ut fartsmålerne på Airbus A330- og A340-maskinene innen få dager.

Det skjer etter massivt press fra fagforeningen til selskapets flygere, som nekter å fly flymodellene A330 og A340 før fartsmålerne som kan ha forårsaket ulykken, blir byttet ut.

LES OGSÅ: Halen til Air France funnet

SAS gjør ikke det samme

Elisabeth Manzi

Elisabeth Manzi, pressekoordinator i SAS-konsernet.

Foto: SAS

SAS gjør ikke noe med fartsmålerne på sine langdistansefly Airbus A330 og A340, som erstattet Boeing 767-flyene i årene 2001-2004.

I dag har SAS fire Airbus A330- og syv A340-maskiner i drift.

- Det stemmer at vi har de samme flyene, men disse har ikke samme komponenter som Airbus-maskinene Air France har, sier pressekoordinator i SAS-konsernet, Elisabeth Manzi.

Fartsmålerne til Airbus-maskinene, A330 og A340, som Air France bruker, har pitotrør fra leverandøren Thales.

Hun forteller at det finnes tre ulike standarder på fartsmålerne, som er fra tre forskjellige leverandører.

- Vi har pitotrør fra en annen leverandør - nemlig Goodrich, sier Manzi.

Ingen anvisning fra Airbus

Air France har lovet å bytte ut fartsmålerne på Airbus A330 og A340 innen få dager, ifølge en fagforening for selskapets flygere.

LES OGSÅ: Airbus-fly har hatt uhell tidligere

Fagforeningen ba tirsdag selskapets flygere om å nekte å fly flymodellene A330 og A340 før de såkalte pitotrørene er skiftet ut.

Airbus har besluttet at flyselskapene som bruker pitotrør fra Thales, skal erstatte dem innen kort tid.

- Vi følger anvisningene fra Airbus og myndighetene. De pitotrørene vi bruker utgjør ingen risiko, og kommer ikke til å bli byttet ut, sier Manzi beroligende.

Kan ha vært årsak til ulykken

Årsaken til ulykken kan ha vært at fartsmålerne sviktet i det dårlige været, noe som kan ha bidratt til at flyet holdt feil hastighet i forhold til uværet det var inne i.

LES OGSÅ: Air France-fly kan ha holdt feil hastighet

Si nei til enhver flyging på A330/A340 som ikke har modifisert minst to pitotrør, skrev fagforeningen på sin hjemmeside tirsdag.

A330 har i alt tre pitotrør, som stikker ut av flyet for å måle hastigheten. Det har vært spekulert på om pitotrørene på ulykkesflyet ble rammet av ising slik at de sluttet å virke.

LES OGSÅ: Air France refses

AKTUELT NÅ