Air France-flyet som styrtet 31.mai og forårsaket døden til 228 personer, var en Airbus A330-maskin. SAS bruker også Airbus-flyene A330 og A340 til sine interkontinentale destinasjoner.
LES OGSÅ:
Air France har besluttet å bytte ut fartsmålerne på Airbus A330- og A340-maskinene innen få dager.
Det skjer etter massivt press fra fagforeningen til selskapets flygere, som nekter å fly flymodellene A330 og A340 før fartsmålerne som kan ha forårsaket ulykken, blir byttet ut.
LES OGSÅ:
SAS gjør ikke det samme
SAS gjør ikke noe med fartsmålerne på sine langdistansefly Airbus A330 og A340, som erstattet Boeing 767-flyene i årene 2001-2004.
I dag har SAS fire Airbus A330- og syv A340-maskiner i drift.
- Det stemmer at vi har de samme flyene, men disse har ikke samme komponenter som Airbus-maskinene Air France har, sier pressekoordinator i SAS-konsernet, Elisabeth Manzi.
Fartsmålerne til Airbus-maskinene, A330 og A340, som Air France bruker, har pitotrør fra leverandøren Thales.
Hun forteller at det finnes tre ulike standarder på fartsmålerne, som er fra tre forskjellige leverandører.
- Vi har pitotrør fra en annen leverandør - nemlig Goodrich, sier Manzi.
Ingen anvisning fra Airbus
Air France har lovet å bytte ut fartsmålerne på Airbus A330 og A340 innen få dager, ifølge en fagforening for selskapets flygere.
LES OGSÅ:
Fagforeningen ba tirsdag selskapets flygere om å nekte å fly flymodellene A330 og A340 før de såkalte pitotrørene er skiftet ut.
Airbus har besluttet at flyselskapene som bruker pitotrør fra Thales, skal erstatte dem innen kort tid.
- Vi følger anvisningene fra Airbus og myndighetene. De pitotrørene vi bruker utgjør ingen risiko, og kommer ikke til å bli byttet ut, sier Manzi beroligende.
Kan ha vært årsak til ulykken
Årsaken til ulykken kan ha vært at fartsmålerne sviktet i det dårlige været, noe som kan ha bidratt til at flyet holdt feil hastighet i forhold til uværet det var inne i.
LES OGSÅ:
Si nei til enhver flyging på A330/A340 som ikke har modifisert minst to pitotrør, skrev fagforeningen på sin hjemmeside tirsdag.
A330 har i alt tre pitotrør, som stikker ut av flyet for å måle hastigheten. Det har vært spekulert på om pitotrørene på ulykkesflyet ble rammet av ising slik at de sluttet å virke.
LES OGSÅ: