Melodi Grand Prix 2011 sparkes i gang den 15. januar på Ørland i Sør-Trøndelag. Syv artister skal konkurrere mot hverandre om to finaleplasser. Deretter går det slag i slag med en delfinale i uken, frem til den store finalen i Oslo Spektrum den 12. februar.
Om konkurransen er hardere i år en tidligere vites ikke, men sikkert er det i alle fall at årets artister tar konkurransen på alvor. Såpass alvorlig at de allerede har begynt å mobilisere for å få publikum til å stemme på dem. Valgplakater, buttons, vimpler, gratiskonserter og aktiv lobbyvirksomhet på nett er alle midler som benyttes i kampen om stemmene.
- Ikke bare en låt
Gatas Parlament er gruppen som har gått lengst i mobiliseringen. De har opprettet nettstedet steMGP.no, der publikum kan gå inn og bestille stemmemateriell som buttons, postere og vimpler, for virkelig å komme i rette Gatas-ånd. I følge bandet er nemlig "Jobbe litt mindre og tjene litt mer" ikke bare en låt, det er en kampanje!
- Vi er et band, men også politisk kamporganisasjon, kan du si. Og når vi gjør noe, så gjør vi det 100%. Hvis vi gir ut plate, så bruker vi et halvt år på å få ut plata overalt, promotere og slåss for den. Når vi er med i MGP, vil vi gjøre alt for å ta konkurransen med storm, forteller Aslak Borgersrud fra Gatas Parlament.
- Det viktigste for oss er å få sagt det vi har lyst til å si. Og vi vil gjøre det så tydelig som mulig. Da holder det ikke nødvendigvis med de tre minuttene vi får på tv for å få sagt det høyt nok.
Borgersrud forteller at bandet har sendt ut noen hundre pakker med effekter til hele landet. De har også laget sin egen "steMGP-video" som ligger på Youtube. Dessuten legger han til at plakatopphenging nærmest ligger i blodet til bandmedlemmene.
- Vi er jo gamle løpeseddelutdelere og plakatopphengere. I vår ungdom trådte vi rundt i kortbukser i Blitz-miljøet og hang opp plakater, så dette er noe vi er godt vant med. Man må mobilisere for å vinne folks hoder og hjerter.
Se video: Gatas Parlament har pakkedugnad før MGP:
”Vote for the boys”
Mobilisere gjør også Rockabillybandet Lucky Bullets. De har fulgt sine musikalske røtter og latt seg inspirere av gamle amerikanske valgplakater. Dermed vil ’Vote for the boys'-plakater i ekte 50-tallsstil ganske sikkert snart pryde lyktestolper og oppslagstavler i området rundt tilholdsstedet Bar Boca på Grünerløkka i Oslo, og kanskje også andre steder?
Lucky Bullets arrangerer i tillegg en ”Vote for the boys”-gratiskonsert i Fiskå uken før de skal i ilden i Skien, og de er selvfølgelig tilstede på Facebook for å sanke stemmer.
Les også:
Følg MGP på Twitter og Facebook!
Håper på ekstra liv i salen
Først ute i mobiliseringen var likevel ungguttene i Mossebandet Use Me. De tyvstartet MGP 2011 med en reise til Ørland siste uken før jul, for å gjøre en gratiskonsert for elevene ved den lokale ungdomsskolen der. Gruppen håper dermed på ekstra stemmer og støtte fra lokalbefolkningen når de inntar scenen på Ørland om en drøy uke.
- Vi dro opp for å spille og å gjøre oss litt kjent med lokalbefolkningen. Jeg tror vi gleder oss til å komme tilbake på en helt annen måte nå enn om vi ikke hadde vært der, så vi er glade for å ha fått opplevd det, forteller vokalist i Use Me, Jim André Bergsted.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Viktig med Facebook
Vokalisten tør ikke spå hvor stor uttelling forhåndskonserten har å si for antall publikumsstemmer gruppa får når konkurransen starter for alvor.
- Jeg håper jo det skaffer flere stemmer, men det vet jeg ikke. Forhåpentligvis gir det ekstra god stemning i salen.
Bergsted forteller at Use Me er aktive på nett for å skape blest og skaffe tilhengere.
- Jeg tror internett er veldig viktig for et band som oss, som har en litt yngre målgruppe som jo er mye på nett. Dermed er for eksempel Facebook midt i blinken.
- Ikke overrasket
MGP-guru Per Sundnes er ikke overrasket over at artistene er ivrige i stemmesankingen.
- Jeg syns nok at artistene er flinkere til å mobilisere nå enn før, men vi har nok også vært flinkere til å oppfordre til det i år. Vi er inne i en ny teknologisk hverdag, og vi så jo for eksempel hvor flink Didrik Solli-Tangen var til å bruke sosiale medier i fjor.
Sundnes peker også på at konkurransen i år nok er jevnere enn tidligere år, som en av grunnene til at artistene nå er mer aktive i å overvinne publikums hjerter og stemmer.
- Årets konkurranse er jevn, det er umulig å si hvem som vinner, og da er det klart at alle må ut og markere seg. Dette har også GP-klubben med Morten Thomassen i spissen pekt på.
Les GP-klubbens blogg: - Ingen klare favoritter
Andre MGP-artister på Facebook er blant annet: , Carina Dahl, Sichelle, Sie Gubba, Åste & Rikke, Helene Bøksle, Mimi Blix, Endre, Marika, Babel Fish, Hanne Sørvaag, Girl Happy, Stella, Susperia, Noora Noor og selvfølgelig Gatas Parlament
Hvor viktig er det at artistene mobiliserer fansen? Si din mening her: