«Sjarmerende programledere», «en produksjon å være stolt av», «teknisk leveranse på høyeste nivå».
Superlativene sitter løst omkring NRKs ESC-produksjon to dager etter at man begynte nedriggingen på Fornebu.
- Les:
- Se i nett-TV:
Ros til programlederne
I en undersøkelse som Interact har utført for VG, sier 80 prosent at de synes TV-produksjonen var svært god eller ganske god.
69 prosent av de som var med i undersøkelsen synes at programlederne gjorde en svært god eller ganske god jobb, skriver VG.
– Det er kjempehyggelig å høre at showet var en positiv opplevelse for folk. Vi har lagt ned mye ressurser i dette, sier NRK-produsent Jon Ola Sand til NRK.no.
- Se bildene:
At
, har ikke påvirket den positive opinionen rundt produksjonen. 67 prosent synes NRK taklet scenestormingen på en god måte.Jon Ola Sand sier til NRK.no at han synes det er på tide å legge Jump-stuntet bak seg.
– Jimmy Jump har fått sine femten minutter med berømmelse og vel så det. Han har fått nok oppmerksomhet, konkluderer Sand.
Ros fra konkurrerende kanaler
Også tv-produsenter og programdirektører i konkurrerende tv-kanaler gir stående applaus til den produksjonen NRK la frem for dagen lørdag kveld.
Administrerende direktør i Nordisk Film, Lars Finnland, var blant dem som satt i salen under lørdagens finaleshow.
– Dette var meget solid gjennomført av NRK. Etter flere år hvor teknologi og effekter har satt artister og melodier i skyggen, fokuserte NRK på det egentlig handler om, å få frem den enkelte nasjon, artist og melodis særegenheter. Enkel, variert og stilren scenografi,og med en teknisk leveranse på høyeste nivå, sier Lars Finnland til Kampanje.
Han får medhold av programdirektør i TVNorge, Eivind Landsverk.
- All ære til Jon Ola Sand og hans fantastiske NRK-team. En fantastisk sending, med et kvalitetsstempel signert NRK. Denne sendingen står ikke tilbake for noe av det vi har sett fra andre land som har arrangert finalen. Verdensklasse, på linje med NRKs produksjoner av større sportsarrangementer som skiskyting og langrenn, sier Landsverk til Kampanje.
Sterk firer fra TV 2
TV 2s programdirektør Nils Ketil Andresen fikk ikke med seg hele sendingen, men sier til Kampanje at han synes produksjonen var solid.
– Den var ikke spesielt banebrytende som form, men det er jo mange rammer å forholde seg til, sier Andresen.
Han lander på en sterk firer når han blir bedt om å bedømme produksjonen.